Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-11, 21:57   #7
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Forsterka luktesans

Opprinnelig lagt inn av gvm82, her.

Ingen homøpatimedisiner, ikkje røykeslutt (aldri begynt) og har dreve med lavkarbo siden februar. Har ikkje tenkt noko over sink. Tatt blodprøvar, men tvilar på at det vart tatt prøvar av det.

Jeje, har vel bare fått meg uante superheltkrefter av typen "jenta som kunne lukte barnematen ein meter unna"

Sinkstatusen går opp og ned både på bakgrunn av hva du spiser (om man spiser en sinkrik kost - de fleste gjør ikke det), hva du gjør (om det skjer noe som øker behovet ditt... f.eks sykdom medfører økt behov) og hva du ikke spiser (f.eks mye kobber i kosten kan presse unna sink siden de konkurrerer om samme opptakspunkter, om jeg har forstått det riktig) - så det er ikke så greit å følge med på det.
Om du er interessert så har helsekost (og noen apotek) en hjemmesmakstest som heter "sink tally" som er bra pålitelig i ca 3/4 av tilfellene.

Edit: lavkarbokost kan forresten bedre opptaket av sink fra maten siden sink (og jern) såvidt jeg husker blir påvirket av negativt fytatene i kosten. (Den største kilden til fytater i norsk kosthold er kornprodukter - og mer i grove.)

Eller så kan du bare være fornøyd med å ha fått en supersans for tiden. Gøy når man lukter blomster... ikke så gøy når man lukter sure sokker.