Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-11, 11:49   #17
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo / Ketolyse. Hva er forskjellen? Jeg er helt ny på dette området. Anyone?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk for tipset om den boka! Den skal jeg jammen lese. Merker allerede at fantasien stopper opp litt på matlaging, det blir mye av det samme

Jeg prøver Ketolyse-dietten nå, med å så si ikke spise karbo. Jeg har fått utslag på ketostixen, og det er artig! Men i dag gikk jeg om 0,6 kg, og fikk ikke utslag på ketostixen, men har mensen, så håper det bare er derfor. Eller at jeg har fått i meg for mye karbo, men har spist bare sånne trygge ting, utenom litt gulrot...

Jeg begynte på lørdag, og i dag er det fredag, og jeg har gått ned 3,3 kg, men i dag gikk jeg opp 600 g, så da har jeg gått ned totalt 2,7 kg, noe jeg ikke skal klage på. Men jeg klarer ikke helt å tro på at dette funker før jeg har gått ned 5 kg. Jeg tenker at det kanskje bare er vann...

Igjen, takk for tilbakemeldinger! Ha en fin dag og en fin helg

Skal du spise etter ketolyse-dietten MÅ du lese boka! Ellers vil du ikke tilegne deg nok kunnskap til å gjøre dette korrekt, risikere og tulle det til med og spise feil - og etterpå erklære at det "ikke fungerer". Tro meg, du vil ikke være den første - og tro meg når jeg sier at dette er meget velment råd fra min side

Er du reelt overvektig, dvs hvor høy er du og hva veier du?

Takk for dette om det å velge karboene med omhu... Det har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg kjenner ei som har prøvd dette før meg som har fortalt meg kort om dette, så jeg tenkte å prøve. Og så har jeg lest en god del på nettet, men ikke noen bøker. Er ikke så glad i å lese bøker Jeg tenkte at jeg skulle prøve dette med å bare kutte ut så si alt av karbo, men bare spise litt tyggis som har karbo, samt den i fløten og grønnsakene.

Hvis du ikke er glad i å lese bøker bør du ihvertfall sette deg godt inn i hva dette dreier seg om. Tyggis kan gjøre at du ikke opplever vektnedgang.

Jeg lærer noe nytt hver dag... visste ikke at det skulle være 75% fett og 20 % protein. hm... Det er sykt mye fett da. Det spiser ikke jeg vet jeg. Byr meg lissom i mot, redd for helsa ellers, har jo hørt at det er usunt...

Hvis du ikke visste at det skulle være så mye fett på ketolysekuren sier det meg at du ikke er heeeelt oppdatert på hva det vil si og spise ketogent/etter ketolysedietten. Fett er hele poenget med lavkarbo, når du kutter karbo MÅ energien komme fra fett. Spiser du lite karbo OG lite fett kan det over tid føre til dårligere helse og mangler.

Tror du fett er helseskadelig? Les nybegynnertråden til arnakristin EN gang til, og da spesielt det som omfatter fett. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har valgt lavkarbo som kosthold når du har såpass liten kunnskap om det - men antar det skyldes litt opphaussing i media den siste tiden

Skal du gå på ketolyse-dietten - MÅ du lese boka. Ellers kan du bare spise generell lavkarbo etter denne.

Hvor mye skal du ned i vekt? Har du tenkt og spise lavkarbo også etter at vektmål er oppnådd? Hva er din BMI i dag?

Endring av kosthold er en stor greie, og krever mye kunnskap. Starter du nå med "ketolyse", spiser gulrot og tyggis, for lite grønnsaker, og altfor lite fett risikerer du og ikke gå ned i vekt (sett at du er reelt overvektig), og du risikerer og bli syk. Din konklusjon kan da bli at "ketolyse-dietten er farlig og fungerer ikke" - dette selv om du ikke har spist etter "reglene".

Kjøp boka. Les nybegynnertråden om igjen. Les alle linkene i nybegynnertråden. Spis godt med fett om du spiser minst mulig karbo. Drikk mye vann. Fortsett og være like flink med og stille spørsmål også, men du har et stort ansvar selv for å lese deg til den kunnskapen du trenger!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat