Vis enkelt innlegg
Gammel 12-10-11, 12:54   #12
Alyssa
Seniormedlem

Alyssa sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Alder: 48
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg velge for å gå ned 5-10kg?

Opprinnelig lagt inn av Derrida, her.

Jeg er i den samme knipa som deg, Shalis, men i motsetning til deg har jeg gått på lavkarbo - med noen egendefinerte variasjoner - siden februar. Mitt store problem er at jeg har vært på et platå siden mai, og har prøvd ut forskjellige metoder for å kickstarte vekttapet; mindre fett, mer fett, mer karbohydrater gjennom grønnsaker, intermittent fasting, cocosa i kaffen til frokost, mindre meieriprodukter og jeg vet ikke hva. Jeg er normalvektig, det vet jeg, men jeg har noen kjipe ansamlinger med fett rundt magen og over rumpen som aaaaaaldri vil slippe taket. Trener yoga og jogger en til to ganger i uken. Hva i all verden gjør jeg feil? Veier rundt 64-65 og er 1.73 høy.

For det første er du helt normalvektig, og det er ikke sikkert kroppen din er enig i at du skal noe mer ned i vekt. Lavkarbo er vektregulerende på den måten at er du overvektig går du ned og er du undervektig går du opp, og følger du et lavkarbokosthold som er riktig for kroppen din, finner kroppen gjerne den vekten den trives best med og holder seg der. Ikke alltid kroppen og hodet er enige i hva som er trivselsvekt

Og for det andre, siden du spør om hva du gjør feil. Jeg skal ikke påstå at du gjør noen feil i det hele tatt, men når du ramser opp alt du har prøvd, er det jo ganske mye forskjellig på ganske kort tid. Ikke rart om kroppen blir forvirra av det. Skal du gi noe et ordentlig forsøk, må du gi det mer tid. La kroppen få tid til å respondere. Spesielt siden du er normalvektig fra før, må du bare regne med at hvis du skal gå ned noe mer, må du gi det tid.

Stress er heller ikke noe som vil hjelpe, uansett hva du ønsker å oppnå. Så både det med stadige forandringer og å stresse med å gå ned, kan gjøre at kroppen ikke klarer å henge med, og du oppnår ingenting.

Det jeg vil anbefale er bare å fortsette å spise lavkarbo, fortsette å trene, nyte livet og slutte å stresse. Og bare se hva som skjer. Det viktigste er at kroppen (og hodet) har det bra, da er det større sjanse for at du oppnår det du vil også.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat