Vis enkelt innlegg
Gammel 10-10-11, 22:49   #14
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Tilbakevendt og forvirret, kan du hjelpe?

Normalt er et vidt begrep når det gjelder blodprøver. De fleste fastleger nøyer seg med å sjekke fritt t4 og tsh men tar ikke fritt t3 og revers-t3 som sier noe om hvor mye av hormonene som er "tilgjengelig". (Er også mange andre markører, bl.a. vitamin/mineralstatuser men du trenger en spesialist til å tolke det uansett)

Binyrer sjekkes typisk ved å teste kortisol i spytt morgen og kveld, noe som er billig og enkelt å utføre men som de fleste legekontor ikke har hørt om - de foretrekker å ta den i blod selv om det er fryktelig unøyaktig.

Hvis (og jeg sier ikke at det stemmer for deg) binyrene dine er overaktive som f.eks. ved cushings-syndrom, så vil de sørge for at stoffskiftehormonet t4 omdannes til revers t3 i større grad enn normalt. Høyt revers t3 ifht fritt t3 fører til at kroppen skrur ned forbrenningen. Typiske symptomer er kalde hender, trøtt om morgenen, lite matlyst om morgenen og en hel haug med andre tilstander.

Jeg har ingen forutsetninger for å påstå det ene eller andre om din helse, men det ER alltid en grunn til at kroppen gjør som den gjør - og om det du gjør nå ikke funker så burde du ta et skritt tilbake og se på _alt_ du gjør, ikke bare kostholdet selv om det er viktig.

Hvis du har lyst til å prøve og "nullstille" hormonbalansen din så vil jeg anbefale deg å prøve å spise naturlig mat (ketogen lavkarbo) etter leptin-reset-prinsippet, som du kan lese mer om på linken i signaturen min; men i hovedtrekk:
* spis frokost innen 30 minutter etter du står opp: minst 50g protein
* spis lunsj 4-5 timer etter frokost
* spis middag 4-5 timer etter middag
absolutt ikke noe annet enn vann utenom måltidene
Ingen trening, men gå turer er ok (ikke noe slit)

For min del så er to sånne frosne laksefileter (de billige m skinn til 35kr for fire) og brokkoli/blomkål en vanlig frokost sammen med et par skjeer kokosolje - fordi det smaker supert og kan lage seg selv mens jeg er i dusjen. Det kan ta litt tid å venne seg til å spise "middag" til frokost, men det kommer når hjernen din blir vant til signalene.

Kunne skrive om dette i det uendelige, men jeg vet at det sikkert høres ekstremt og rart ut så det får være opp til deg å finne ut mer. For min del så har det ført til at år med platå har løsnet. Stoppet opp etter 25kg, og hadde 35kg igjen - nå er det bare 20 igjen men det tusler nedover og jeg føler meg bra på reisen