Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-05, 22:48   #57
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ja, jeg har sett på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tyde resultatet.

Vekten programmet foreslår for meg er altfor lav. Skal jeg gå ned 10 kilo blir jeg skrapa. Har et bilde av meg selv da jeg var 55 og jeg så direkte syk ut. Ideelt sett er vel 60 kg en vekt jeg burde ligge på. Når løs hud og vannvekt (hormoner) er borte.

Vekten min nå ligger på mellom 63.5 og 64.5 kg. Det er med vilje og medisinske årsaker bak (hormonforstyrrelser) at jeg ikke går ned nå. Jeg slanker meg ikke og veier meg ikke så ofte. De her som har sett meg kan vel si at jeg ikke akkurat kan regnes som overvektig ....

Jeg har nok en BMI på 24,4 som programmet sier, - men at jeg er overvektig går jeg altså ikke på. Programmet tar overhodet ikke hensyn til om man trener eller ikke. Programmet mangler alså hensyn til fysisk aktivitet. De spør bare om du er rolig eller stresset. Jeg trener 1.5 time pilates 3 ganger pr uke + 1-2 ganger styrke/motstand med strikk og vekter. Går mye og spiller golf 1 gang pr uke når jeg trener motstand/strikk 1 gang pr uke. Han har muligens greie på mat & kosthold denne herren, men at han er oppdatert på trening tor jeg ikke.

At jeg skal spise mindre protein holder ikke. Hvorfor ? Jo, da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke). Kontrollveiet på prof Tanita vekt med utskift og hele pakka + målt med fettklype etc. Da jeg begynte å spise mer protein bygget jeg muskler OG tok av fett. Vekten min har ikke endret seg mye det siste året, men jeg har gått ned minst 1 størrelse og endret kroppsfasongen veldig. Jeg er igrunnen fornøyd med hvordan jeg ser ut, - trenger bare å få strammet den huden som har blitt til overs etter å ha gått ned 15 kilo på 2år. Men 50 år gammel hud er ikke SÅ samarbeidsvillig som ung hud.... Det har blittt MYE bedre etter pilates, men jeg må nok innse at en del mageskinn, innerside lår, underarmer ikke kan fjernes med annet enn kirurgi. (I følge plastisk kirurg). Og det vil jeg ikke..... Under huden ligger det imidlertid muskler som er flottere enn på de fleste damer på min alder !! Det ligger vel muligens et par kilo i overflødig hud uttapå.....men ikke mer.

Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet:

Total: 1505 Fat:111 996 68% Sat:12 107 7% Poly:19 168 11% Mono:19 174 12%Carbs:54 120 8% Fiber:24 0 0%Protein:87 347 24%Alcohol:0 0 0%

87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber.

Programmet viser som bildet under, og anbefaler at jeg går ned 10-20 % fra anbefalingen for å ta av ..... Det er veldig stor forskjell på 10 og 10 % så jeg skjønner ikke helt hva de mener jeg skal gjøre.

Du kan programmet, og for deg er det sikkert logisk. For meg virker det litt... tilfeldig ? Kan du forklare ?

Sist redigert av Nille : 17-12-06 kl 15:38.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat