Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-11, 12:19   #42
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Studie i raskt vekttap à la Thomas Geisner - noen andre?

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Hvordan påviser man lekk tarm? Biopat jeg gikk til for noen år siden mente jeg hadde lekk tarm og satte meg på melkefri diett noen mnd og hun mente også at det blir reparert på den tiden. Jeg innførte melk igjen.. og gikk opp i vekt, men jeg slakket opp på karber og ble etterhvert gravid også...

Sabla godt spørsmål. Tror ikke det kan hamres i stein som en diagnose innenfor allmenmedisinen, men for min del så var symptomene kronisk diarre (etter langvarig bruk av smertestillende og en prehistorie med gjentatte antibiotikakurer/ingen probiotika og generelt dårlig allmenhelse) og ekstremt mange høye utslag på et IGg-matvareintoleransepanel. (Jeg ble forklart at det siste tyder på at mange større molekyler går fra tarm til blodbane enn det som immunforsvaret er utviklet til å forvente = immunrespons gjennom lekk tarm.)

Under første gangs gjenninnføring av melk (etter ca 4 -5 måneder uten og tilskudd av l-glutamin for å styrke tarmslimhinnene) så fikk jeg diarre igjen. Andre gang (etter å ha tatt inn smør i kosten - det gikk greit) så forsøkte jeg med youghurtprodukter. Det gikk greit og jeg tok inn ost og melk. Det har også gått greit magemessig, men jeg mistenker altså at det bidrar til vektøkning. (Nå har jeg omtrent badet i melkprodukter for å teste reaksjonen skikkelig, da... trenger ikke så mye melk i kosten egentlig og tenker å kutte tilbake til "bruk i supper og sånt" i stedet for youghurt/cc-frokoster og daglig ost.)