Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-11, 22:37   #80
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg tenker holde seg mest mulig borte fra å spise alle Omegaene i og med at kroppen vår er fullt ut i stand til å produsere dem selv...de er altså ikke essensielle fettsyrer, noe de fleste av en eller annen grunn tror .......

Hvor har du dette fra?

"Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe flerumettede fettsyrer. Disse fettsyrene kalles for essensielle nærningsstoffer. Det betyr at det er noe kroppen MÅ ha, men IKKE kan lage selv, og det må derfor tilføres gjennom kosten.

Av alle de ulike fettsyrene i omega-3 familien er det spesielt to som skiller seg ut, de heter DHA og EPA. Det er disse to spesielle omega-3-fettsyrene som i tusenvis av studier verden rundt har vist seg å ha så mange positive helseeffekter, fordi de er en helt nødvendig byggekloss for alle celler i hele kroppen. (kommentar: ,Disse to, DHA og EPA er ikke nødvendigvis bevist er essensielle, men det er så mange studier som viser til så mange positive helseeffekter at det for mange kan være en fordel og innta disse også. )

I naturen finnes DHA og EPA først og fremst i fisk og andre marine dyr."

Omega 3 og 6 må inntas gjennom maten, omega 9 derimot kan kroppen produsere selv.

Det kan være helseskadelig og ikke innta essensielle fettsyrer. Om du på bakgrunn av en kilde mener det ikke "finnes" essensielle fettsyrer er det opp til deg og gjøre som du vil, men jeg reagerer på at du så bastant påstår at omega3 bla ikke inneholder essensielle fettsyrer! Slik feilinformasjon kan skade og forvirre de som ikke vet og søke kilder andre steder enn fra dine innlegg.

Sitat:

Om en inntar "for mye" av disse fettsyrene bør en i alle fall tilsette antioksidanter til kosten sin...... Naturligvis må en passe på at Omega6 ikke blir for dominerende i forhold til Omega3.....

Det er vel allerede mye informasjon ute som sier at man må passe på og balansere inntaket av omega 3 og omega 6, dette fordi de har "motsatt" virkning i kroppen, og overvekt av en av de vil føre til ubalanse.
Derimot kan det være greit og vite at man ønsker ikke unngå oksidasjon for enhver pris, fordi gjennom oksidasjon produseres det nyttbar energi i kroppen.

Sitat:

Skulle så inderlig gjerne sett at myndigheter rundt om ville få fingern ut og komme igang med skikkelige studier på dette.

Inntil videre holder jeg meg strikt til mettet fett.....

Hva slags studier er det du ønsker myndighetene vil sette igang med? Balansen mellom omega 3 og 6 inntak? Ditt såkalte faktum om at det ikke finnes essensielle fettsyrer?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ikke for å være frekk, men her har vært så mange linker fra Ray Peat at du burde selv ha funnet ut av det med essensielle fettsyrer....

Mulig jeg kastet inn en brannfakkel...på norsk, så alle her kunne forstå det, men det har da stått på engelsk lenge nok til at en og annen skulle ha reagert og begynt å diskutere det for lenge siden.......

Mener du her igjen ditt såkalte faktum at det ikke finnes essensielle fettsyrer? I såfall synes jeg du skal søke litt rundt og finne flere kilder enn den du viser til, da det ikke er særlig uenighet i fagmiljøene om akkurat dette med essensielle fettsyrer. Ta med at disse essensielle fettsyrene er umettet, og du holder deg bare til mettet fett bør du passe litt på helsen din over tid...

Sitat:

Så til fettsyrene; Vi har allerede hørt at Omega 6 ikke er bra for oss, selv om en i mange år gikk rundt og trodde at vi trengte tilførsel av Omega 6 også, ikke bare Omega 3. Vil vi snart få vite at vi ikke bør innta tilskudd av Omega 3 heller, at vi i alle år har gått rundt og forgiftet oss selv takket være at ekteparet Burr en gang på 20-tallet fant ut at vi trenger disse fettsyrene vi nå diskuterer, og dette har satt seg fast og blitt til et dogme som det har tatt tid å løse opp............

Tror du misforstår begrepet "dogme" her (Begrepet henspiller da på mennesker som holder fast i sine oppfatninger på en ensrettet og ikke-reflekterende måte.), det er som sagt ingen uenighet i fagmiljøene om at vi må innta essensielle fettsyrer fra maten siden kroppen ikke kan produsere det selv. Kan ikke se at du faktisk oppgir særlige troverdige kilder for dine påstander heller, har du mer enn linkene fra Ray Peat eller er han din eneste kilde?

Dessuten synes jeg du skal høre litt mer på HeiPåDu. Med hans bakgrunn innen ernæring har jeg mye større tiltro til at det han sier stemmer enn dine påstander. Når jeg samtidig ved enkle google-søk OG gjennomgang av feks "Bedre uten brød" finner bare 100% støtte for det han sier - synes jeg du bør vurdere dine påstander om at det ikke finnes essensielle fettsyrer slik at forumet ikke blir en kilde til feilinformasjon om livsviktig inntak av essensielle fettsyrer...

Jeg anbefaler et abonnement på VOF for oppdatert forskning på kosthold, da spesielt lavkarbo.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat