|
Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no
Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.
Noen andre poeng er at marin omega 3 er vist å ha effekt mot en rekke sykdommer som revmatisme, noen former for HKS og enkelte kreftformen, den vegetabilske varianten ALA viser derimot langt dårligere resultater. Kombinerer man et kosthold med endel fet sjømat med mye grønnsaker og fjerne de verste omega 6 kildene og evt bruker noen av matvarene som hindrer omdanning av omega 6 til prostagladiner som ingefær, gurkemeie, grønn te osv så tror jeg mange vil kunne oppnå en rekke helseeffekter 
... og så er det vel viktig å forsøke å få i seg de meste positive stoffer gjennom mat, og ikke piller dersom det lar seg gjøre. Jeg tar selv et omega3-tilskudd, men jeg er meget skeptisk til slike generelt siden vi har så liten mulighet til å undersøke kvaliteten på fettet... Har det harsknet eller ikke?
Legg også til at oppdrettslaks blir foret på en slik måte at omega3-innholdet blir redusert i forhold til de viltlevende. Vi vet heller ikke om oppdrettslaksen sin farge er like velgjørende som villaksen sin - siden vi ikke vet om oppdrettslaksen har blitt foret rekemel, rød gjær eller kjemisk framstilt fargestoff. http://www.food-info.net/no/qa/qa-fp13.htm Forhåpentligvis gir disse tilsetningene samme fargestoff i fisken og dermed samme positive virkninger for oss, men det vet iallfall ikke jeg. (EDIT: ser ut som at det blir til samme stoff: http://www.bellona.no/norwegian_impo.../fiskeri/28049 )
NB - dette er ikke en oppfordring til å avstå fra å spise oppdrettslaks. Jeg tror bestemt at de fleste av oss spiser så lite fisk at en middag eller tre med oppdrettslaks er en klar forbedring. Men om man spiser kun "grass fed" og "kun økologisk" ellers .... så hadde jeg nok også trålet etter villaks i stedet for oppdrettslaks.
Samme problematikk med laks gjelder forøvrig også for grønnsaker. De vi spiser i dag har høyere makronæringstetthet, men er lave på mikronæringsstoffer(vitaminer/mineraler) kontra grønnsaker som dyrkes uten kunstgjødsel. Sett det i sammenheng med at vi stort sett lever relativt stillesittende liv og dermed ikke skal ha overveldende mye makronæringsstoffer så er potensialet stort for at man ikke har optimal mengde av enkelte mikronæringsstoffer i kosten. Heldigvis er mennesket et fleksibelt dyr.
Sist redigert av smgj : 06-10-11 kl 08:47.
|