Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-11, 08:24   #63
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tenker på at balansen mellom fettsyrene er viktig OG at oksidasjonsfaren er viktig. Så er spørsmålet hva som gjør mest skade i våre kropper - oksidasjon eller en overvekt av omega6. Det vil være avgjørende på hvordan man angriper problemet...

- bare redusere omega6?
- bare øke omega3?
- en kombinasjon? Og i så fall - hvor mye omega3 skal man tilsette?

Denise Minger hadde en tankevekkende post om dette.
http://rawfoodsos.com/2011/04/29/wil...ostate-cancer/
Se bort fra overskriften - den er designet til å gjøre 50% av leserne uinteressert lenge før enden hvor det interessante for begge kjønn står ...

Omega 3 uten antioksidanter fører til oksidasjon, så å drikke tran i et antioksidantfattig kosthold er ikke særlig smart. Fra naturens siden pleier matvarer rike på omega 3 å inneholde flere typer antioksidanter, noe som hindrer oksidasjon og dermed problemene, eks inneholder sjømat med rød farge astaxanthin som er en kraftig antioksidant som hindrer oksidering. Nøtter inneholder også mye naturlig antioksidanter. Antioksidanter gir såvidt meg bekjent minimalt med helseeffekter alene, da de egentlig bare er tiltenkt å beskytte flerumettet fett mot oksidasjon (korriger meg heipådu om jeg er på jordet). RAW-food-bevegelsen ville jeg stolt lite på da de neglisjerer studier som viser de positive effektene av omega 3 samt at de har endel fikse forestillinger om at mat ikke skal varmebehandles slik at endel stoffer ødelegges. Samtidig ignorerer de at de samme stoffene brytes ned i magen Vegetabilsk omega 3 er ikke spesielt bra, det marine er langt bedre. EPA og DHA finnes faktisk i landdyr også, men i mindre omfang enn i fra de marine kildene. Det kan uansett være fornuftig å innta rikelig med grønnsaker, jomfru olivenolje etc sammen med et laks eller ørretmåltid for å hindre oksideringseffekt i kroppen.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat