Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-11, 13:42   #54
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tror dette er sakens kjerne. Man tilfredsstiller vekta gjennomkostholdet og speilet gjennom trening.

Men jeg tror også det ligger en sannhet i at når man er veldig stor så er trening så tungt at det er uoverkommelig å trene i en grad som av andre oppfattes som trening. Da er det lettere å komme igang når man har klart å bli litt lettere. Det er tungt å flytte en tung kropp.. og når overvekten er stor må vekta rikkes først for de fleste.

Jeg har aldri vært veldig overvektig, men jeg vet godt at det er lettere å bevege meg - mer lystbetont og enklere - når jeg har redusert de overflødige. Og den store fordelen med vektreduksjon gjennom lavkarbo er jo - mener jeg bestemt - at muskeltapet er mindre enn på f. eks GR. Det er iallfall min erfaring... og jeg sanket epler (treningspoeng) så det holdt på GR...

Når det er sagt så er det ingen tvil om helsegevinstene ved bevegelse - enten det er litt eller større mengder.

Ja, helt klart vil det være fordelaktig å starte med kostholdet for mange, selv Skaldemann begynte da smått om senn å trene mot slutten For andre kan det å begynne med trening motivere for å endre kosten, jeg har truffet flere glimrende eksempler på dette, begge med fibromyalgi som begge begynte å trene, etterhvert gav jeg de kostholdstips og de la om i mer lavkarbovennlig retning, ei gikk ned 20 kg på et halvt år og er kvitt fibromyalgien, hun andre har så langt gått ned 13,5 og er kvitt fibromyalgien selv om hun sliter med nakkesmerter ennå. Trening pusha di igang, men ift vekta gjorde nok kostholdsendringene 90% om ikke mer.

Ang lavkarbo og det å holde på muskler har du nok rett, dette har nok mye med proteinkvaliteten å gjøre da vi velger bedre kilder til protein med mer av de essensielle aminosyrene enn GR, mange på lavkarbo spiser litt mer protein, noe som også hjelper. GR baserer seg mye på brødmat og proteinsammensetninga i brød er elendig og på ingen måte verken egna til muskelbygging eller muskelbevaring. Samtidig er kursene restriktive til endel meieriprodukter, egg og rødt kjøtt som er meget gode proteinkilder med alle de essensielle aminosyrene

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat