|
Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no
Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.
Verdt å merke seg at Påls overskrift ang trening er feil, trening kan uten problemer gjøre deg tynnere, men ikke nødvendigvis lettere siden du mister fett, men får muskler som veier mer enn fett ift hvor stor plass de opptar.
Jeg brukte muligens feil innlegg fra bloggen til Pål - det var vel denne jeg var ute etter egentlig. Poenget mitt - som også Pål nevner - er at ved å ta meg selv som eksempel - som spiste 1600 Grete Roede kalorier og trente 4 ganger styrke med PT og ellers et stort antall kondisjonstimer i løpet av uke i 4-6 måneder uten og miste fettmasse - er det for enkelt og bare si at "spise mindre og tren så blir du slank" 
Jeg fikk ikke muskler en gang - jeg ble litt strammere, men like "feit" kan du si Dette ble målt på dyre maskiner.
Jeg er ellers HELT enig med deg at trening eller fysisk aktivitet på alle nivå er helsefremmende både fysisk og psykisk. Min beste metode er å gå RASKT - gjerne med staver - i skogen eller generelt ulendt terreng. Det øker sirkulasjonen, ryggen trives, pusten kommer i gang og jeg får renset hodet. Om man tråkker på ergometersykkel i kjelleren mens man leser en bok hehe - eller svømmer litt i et basseng, om man spiller basket eller fotball med barna, alt dette bidrar til en bedre helse 
Sitat:
Taubes har f.eks spredt mye vranglære her når han sier minimalt om kroppssammensetning og bruker elendige studier som maratonløperstudien hvor mange normalvektige ikke gikk ned i vekt av å løpe maraton som de allerede konkurrerte i. Dette brukte han som bvis på at trening ikke hjalp på vekta, enig i at det ikke har mye å si og at kost er desidert viktigst, men synes det er dårlig gjort å bruke sånne kilder.
Litt usikker på hva du mener med den siste setninga der Tara.. - du sier deg enig i at trening ikke har mye og si på vekta og kost er viktigst, men synes det er "dårlig gjort" og bruke sånne kilder?
Sitat:
Trening hjelper mye mer på midjemålet enn på badevekta, kostholdet hjelper mye på begge, å endre kost alene er bra, å trene litt i tillegg er enda bedre 
Helt klart enig med deg - men jeg ønsker ikke og fordømme de som ikke trener. Selv om det kanskje ikke finnes noen reelle fysiske unnskyldninger for å ikke trene, synes jeg folk må finne utav ting selv. De kan lese seg til fordelene, og så heller velge og prøve selv - siden det aldri har gitt særlig effekt (over tid) og dra folk ut i skogen eller opp på sykkelen - man må ville det selv 
Jeg har selv tøffe dager mentalt, hvor jeg "skulle, burde, ville" i massevis men ender opp uten og få gjort noenting. Jeg BURDE vært en tur i skogen, men orket ikke... jeg setter pris på dagene jeg får til å gjøre det jeg ønsker meg - og prøver å komme fort gjennom de som ikke er så vellykket 
|