|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Placebo scmachebo... Jeg sier jatakk til placebovirkningen, jeg, dersom det fører til at jeg blir bedre...
Jeg har også et problem med å tro på homeopati... så derfor har jeg aldri prøvd det (rimelig selvoppfyllende da - eh! ), men akupunktur er jeg mer åpen for... og det virker også til dels veldig bra (og til dels ikke).
Husk at også legemidler i stor grad virker gjennom placebovirkningen. (Det mente iallfall min lege da jeg hadde veldig god smertestillende virkning på menssmerter vhja et legemiddel som iallfall ikke skulle virke på den typen smerte) 
(Jeg vet det er å skyte på siden av kommentaren - men jeg måtte bare... !)
Jeg er enig i at placebo-effekt er noe man ikke skal undervurdere, men jeg tror vel heller at hun siktet til min skepsis. Dersom det faktisk fungerer i noen grad, så er det i tilfelle fordi kroppen resonderer på midlene, og ikke fordi jeg så inderlig gjerne vil. Om du skjønner forskjellen?!
Jeg har også stor tro på akupunktur, da jeg ble kvitt en ti år lang infeksjon ved hjelp av det. Og for meg, ut fra hva jeg leser så virker det i og for seg mer åpenbart logisk. Det ble bare sånn at det ble homeopati denne gangen, også avhjulpet av litt press fra overbegeistret bestevenninne. Og så er det ikke bare sånn at jeg kan shoppe behandlere, ettersom alt som ikke er dekket av folketrygden er vanskelig for meg økonomisk, så en ting av gangen.
Men det som ellers appellerer til meg når det kommer til homeopati er det helhetlige synet de har på kroppen, der er jeg helt på nett. Det har jeg selv erfart på kroppen i så mange år nå. Og så skal man aldri undervurdere det å bli sett av en behandler. Førsteinntrykket var jo helt overveldende; to og en halv times dybdeintervju, liksom! Var helt høy på meg selv etterpå! 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|