Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-11, 21:08   #4120
Nysgjerrig nok
Medlem

Nysgjerrig nok sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Hovedstaden
Nysgjerrig nok er på en erverdig vei

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Sendte spm til Fedon og fikk svar !(noen må jeg jo snakke med når dere leker gjemsel med meg)

LCHF - Oslo: 03.10.2011 kl 17:03
Hva er det som tilsier at det er farlig for kroppen å være i ketose? Hvilke negative konsekvenser mener du det har å være i ketose - og hvordan kan man eventuelt følge opp dette?

Fedon Lindberg:Ketose er en helt naturlig biokjemisk prosess i kroppen. Alle mennesker har vært "i ketose" mange ganger i livet, f.eks. når man ikke har spist noe som helst i 12-15 timer. Imidlertid har det ikke vært slik at mennesket har vært i kontinuerlig ketose, med mindre man har ikke fått tak i mat i det hele tatt, eller i perioder hvor man ikke fant karbohydratrik mat. Mennesket som art kommer opprinnelig fra Afrika og der har det som regel vært stor tilgang på mat med karbohydrat (frukt, frø, røtter, nøtter). Det betyr at mennesket som art ikke har vært i kontinuerlig ketose, slik tilfellet er med katter for eksempel. Vi kan tåle å være i ketose, i alle fall på kort sikt. Det finnes dessverre ikke moderne gode studier på hva som skjer med kroppen hvis man går på ketogen kost i flere år. Det kan være at det ikke er problematisk, vi bare mangler studier som bekrefter eller avkrefter dette. Det er også unødvendig å være i ketose for de fleste og over lang tid. Trenger man det, er det best at det skjer under legeoppfølging, særlig hvis man har helseproblemer som sterk fedme, diabetes, høyt blodtrykk mm. Ikke minst av hensyn til behov for justering av medikamenter og ta blodprøver som viser at alt er OK. Måling av spormetaller, urinsyre, fettstoffer er blant aktuelle prøver å følge. mvh Fedon Lindberg

Nysgjerrig nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat