|
Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
Opprinnelig lagt inn av bente1, her.
Tusen takk skjønne Nysgerrig nok   
Jeg kan nok være bastant, direkte og si hva jeg mener, ja, og jeg tror nok ofte jeg kan oppfattes som en litt vel sterk personlighet. Men jeg pleier ikke å være ufin mot andre altså! Og jeg pleier absolutt ikke å komme med personlige negative kommentarer til mennesker.
Dette var ikke personlig ovehodet. Det var faglig. Det var ett faglig møte, jeg hadde jobbet veldig mye med temaet, jeg hadde diskutert det med mange andre fagfolk og hadde en klar oppfatning og gode faglige argumenter for mitt syn. Synet mitt gikk imidlertid på tvers av sjefen min sitt syn.... Problemet var kanskje at alle andre var enige med meg i min argumentasjon og jeg fikk full støtte på det faglige. Tror sjefen min tok det som en fornærmelse. -Og forrige uke fikk jeg beskjed om at det at jeg valgte å argumentere for mitt syn ville få konsekvenser for meg jobbmessig.... Skikkelig dritt altså! Jeg vet jeg må ta dette opp på en eller annen måte, men greier ikke finne en god måte å gjøre det på. 
Venninnen min jobber innen det samme som meg og jobber også som leder, og hun var helt sjokkert, hun sa at hvis hun hadde gitt sine medarbeidere munnkurv på den måten så ville ingenting fungert.... Hun ga meg noen råd, men det virker litt skremmende på meg hele greia blææææ
Åh - oki. Høres ut som om sjefen din følte seg litt liten - og kanskje kom litt til kort. Hm, høres ut som en sjef og ikke en leder, hvis du forstår hva jeg mener? Synd med sånne som ikke håndterer de ansatte sin kompetanse på en bedre måte enn det der. Må dere bli enige om saken forresten?
Du bør kanskje for din egen skyld snakke med vedkommende..I alle fall hvis ikke grubleriene dine går over om kort tid. Si at du oppfattet at dere hadde ulikt syn på en sak og at han / hun nevnte konsekvenser, og spør hvilke type konsekvenser du bør forberede deg på neste gang dere har ulikt syn på noe. Du kan jo si at du opplever det som en ullen trussel slik som det ble sagt, og at det ikke bidrar til godt miljø.
Legg ballen i fanget på "sjefen" - spør hva han / hun mener dere skal gjøre for at dere skal kunne balansere det med å både utfylle og utfordre hverandre. Si at du fikk følelsen av en munnkurv og spør om du oppfattet han / hun riktig.
Har du en tillitsvalgt du kan lufte det med?
Hvis grublingen din går over (antar det er ferskt enda) så går det over - og hvis ikke: IKKE GI DEG! Hvis du bøyer av for en sjef som kun vil ha enige folk rundt seg så vil du nok få en arbeidsdag som tar knekken på alt av trivsel og yrkesstolthet.
Kjenner meg godt igjen i settingen din....
|