Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-11, 23:11   #37
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 53
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, ikke sant ... Og det satt litt inne for meg å innrømme dette, da jeg helst ville heve meg over noe så verdslig ...

Dette har vært min tanke også - samtidig som jeg er langt fra immun mot gjengse fordommer i samfunnet. Mantraet mitt har vært at "vekt er kun et tall, og sier ingenting om det som bor inni oss". Og det mener jeg jo. Samtidig kommer man ikke forbi, som du ganske riktig påpekte for noen innlegg siden, at personer som Kari Jaquesson er med på å holde liv i mytene om at overvektige er late/viljesvake. Og blir en ting gjentatt ofte nok blir det vedtatte sannheter i folks bevissthet - uavhengig av om det er rett eller galt. Media må nok ta sin del av skylden for folks gjengse oppfatning av overvektige som gruppe, men det fritar jo ikke hver enkelt av oss for å være kritiske til informasjon vi blir servert. Samtidig er det jo et faktum at overvektsproblematikken er et mye mer aktuelt tema for dem som faktisk sliter med overvekt - de som er slanke er nok mer tilbøyelig til å svelge informasjonen som blir servert.

Jeg får stadig høre at jeg ikke skal ta f.eks. Fedon, Torkil Andersen, Sofie Hexeberg eller Skaldeman alvorlig siden de tjener penger på å fronte lavkarbolivsstilen. Statens ernæringsråd og tiltroen til offentlige myndigheter står sterkt i samfunnet - noe som i og for seg er en god ting. Jeg liker at vi bor i et samfunn der vi kan stole på myndighetene våre. Nå kjenner jeg at tilliten har fått en knekk - sett i lys av at Statens ernæringsråd heller ikke kan sies å være helt uhildet, siden de må ta hensyn til næringspolitiske interesser i tillegg til folkehelsen.

Å bytte fra vanlig til lavkarbokost har altså ikke bare vært en kostomlegging for meg, men også et oppgjør med alle holdninger og tanker jeg har hatt rundt mat, trening og overvekt. Skulle så veldig gjerne se at mine nye oppfatninger om kost og helse kunne deles av myndighetene også. Det hadde gjort meg (mer) troverdig når jeg hardnakket hevder at "ja, du spiser sikkert sunt - men jeg spiser enda sunnere"

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat