|
Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...
Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver Photobscura! Da jeg startet på lavkarbo/høyfett følte jeg meg fryktelig selvbevisst over meierismøret, baconet, CF'en osv. i handlekurven. Jeg satt også ved middagsbordet og unnskyldte meg overfor min fettfobiske mann, mens jeg spiste saus med fløte eller hadde kryddersmør på biffen. Nå som jeg er normalvektig er det myyye lettere å gå med en handlevogn full av fullfettprodukter og hodet hevet samtidig - trist, men sant Min mann - i utgangspunktet SVÆRT skeptisk - har sett kiloene renne av sin kone og har heldigvis vært støttende til tross for sine motforestillinger.
Det er trist at det skal være så mye skam knyttet til mat/overvekt. Det er lett å tenke at "trengte du virkelig den isen" når en overvektig person koser seg ute om sommeren. Eller "stor meny på mac'ern var vel kanskje ikke ditt klokeste valg" osv. osv. Og glatt hoppe over at de slanke personene som OGSÅ spiser is og stor meny på mac'ern gjør like mye skade mot kroppen sin som den overvektige. Jeg har blitt mye mer bevisst på mine egne tanker rundt mat jeg spiser, mat andre spiser og hvorfor vi spiser etter jeg begynte å spise lavkarbo. Nå som jeg vet mer om mekanismene bak sult og overspising, vet mer om hormonsystemet og fettlagring, skjønner jeg jo at de aller fleste tenker helt feil om mange, mange overvektige.
Ja, ikke sant ... Og det satt litt inne for meg å innrømme dette, da jeg helst ville heve meg over noe så verdslig ... 
Med dette i bakhodet la jeg merke til noe i butikken i dag. Når jeg handler på ettermiddagen er det så fullt i butikken at jeg som regel har nok med meg selv, men jeg kunne ikke unngå å legge merke til en godt holdt fyr foran meg i kassa som hadde kjøpt to plater melkesjokolade, og få litt vondt i sjela da han så på hun i kassa med et skjelmskt blikk mens han sa "må ha noe å kose seg med i helga, vettu", og lo nervøst. Huff. Hvorfor føler han at han må unnskylde seg selv?
Sånn ellers håper jeg at media og eksperter som stadig vekk uttaler seg kan komme til den erkjennelsen at lavkarbo faktisk ikke er en slags sekt eller noen slags konspirasjon som vil lure alle inn i et Skaldemansk kosthold ... Ikke et vondt ord om Skaldeman, men hans filosofi er da bare en liten del av et uendelig variert kosthold innenfor gitte rammer ...! Lavkarbo er så uendelig mye mer enn kjøtt og fett! Jeg synes så mange av de uttalelsene som er i tabloidpressen om dagen vitner om så hårreisende lite kunnskap og dårlig research eller kildehenvisning ...
Men det må nok litt nytt blod inn i rekkene av både de som underviser i, belærer folket og setter retningslinjer for hva som er sunt for oss før vi får de virkelig radikale endringene. Bare det å innrømme at ikke alle har godt av akkurat det samme kostholdet virker til å sitte langt inne. Men ... for å være litt tilgivende; hvem som helst av oss kan vel sette oss inn i hvor vanskelig det er å innrømme at man helt eller delvis har tatt feil, når det står og henger på hva vi har fundert vårt livsverk i ... 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|