|
Sv: Kjøttmat!
Det går an å velge bedre alternativer om man har muligheten.
Vi økte feks hønebestanden vår fra 2 høner til 15( har 13høner nå, pluss hane) og har egg som både ser bedre ut og smaker bedre og vi har mye bedre samvittighet når vi ser hønene som tusler rundt på tunet her og spiser gress, graver mark og stjeler solbær.
Vi har lyst på gris neste år, så kanskje vi kan bytte til oss litt elg.. Vi får litt elg pga vi leier ut jaktterreng, men det er bare noen kilo i året..
Ellers kjøper jeg feks mye heller kjøttdeig av storfe, enn biff. For det er mere gammel melkeku i kjøttdeig, enn kjøttfe. Og melkekua et har utspilt sin rolle på flere vis og hatt en bra liv( de fleste melkeuer har et bra liv, mye av den propagandaen på div. veggissider på nettet er temmelig misvisende og til å gråte av for en bonde).
Jeg liker ikke å kjøpe kylling, og kjøper minst mulig fordi vi får ikke tak i økologisk og hønene mine har enda ikke betsemt seg for å ruge så vi får slaktehaner. Mulig jeg ender opp med rugemaskin, så vi kan slakte egne kyllinger, det letter samvittigheten MYE.
Jeg er absolutt ingen vegetarianer, og kommer aldri til å bli, men jeg liker å tenke på hvor maten kommer i fra.
Jeg spiser både bacon og kylling, men jeg foretrekker egg og kjøttdeig av samvittighetsgrunner.
|