|
Sv: Kjøttmat!
Jeg vil anbefale deg å lese om Primal Blueprint. Det er en lavkarboretning med STOR vekt på grønt (og grønnsaker i andre farger også), nøtter, bær, frukt i moderasjon, fisk og "ordentlig" (= vilt eller økologisk eller gressforet) kjøtt.
Ellers er nok kanskje ikke grønnsaker det som det snakkes mest om - rett og slett fordi mange har den oppfatningen (jeg faller i den selv også) at "kjøtt er kjøtt og grønnsaker tilbehør". Det betyr ikke at grønnsakene ikke er viktige, men mer at de er "koret" og proteinet på tallerkenen er "sopranen". Begge må til, men kun den ene får rampelyset.
Jeg tror også at de aller fleste som lykkes med lavkarbo er de som erstatter "stivelsen" på tallerkenen (restauranter jobber med begrepet at en tallerken skal bestå av 1/3 protein, 1/3 stivelse og 1/3 grønnsaker) mest med mer og varierte grønnsaker. Og bytter magert kjøtt, magre sauser med fett kjøtt og fete sauser.
Å gjennomføre lavkarbo uten kjøtt er nok svært utfordrende og antakelig umulig som veganer. Spiser man fisk går det greit, er man vegetariener vil jeg tro det går dersom man er nøye... (Men jeg tror nå at vi fungerer best med dyreproteiner i kosten - sånn sett ut fra evolusjonen.)