|
Sv: Skravletråd for gravide
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Hvordan kjennes det egentlig ut når fødsel starter? Altså bortsett fra at vannet går, hva kan kjennes i kroppen? Smerter, stikkinger?
Emm, litt forskjellig fra kropp til kropp og fra fødsel til fødsel. 
Smerter og stikninger har du nok kjent på en stund før fødsel. Hodet kan stange nedover feks, det gir en interessant enkemannsstøt-følelse nedover i beina...
Men det står i mine papirer fra føden at det vanligvis begynner på en av tre måter:
-Med rier, som er tiltagende i styrke og hyppighet,
-med vannavgang, kan høres dramatisk ut, men har hodet festet seg så er resten av fostervannet blokkert inne, det skal meldes til fødeavd, for de vil sette igang fødsel hvis riene ikke starter av seg selv
-Med at "proppen" går, såkalt tegningsblødning
Selv hadde jeg kynnere i ukesvis, altså nesten-rier hvor magen blir helt hard, så når fødselen begynte brukte jeg lovlig lang tid på å skjønne at det ikke var enda en falsk alarm. Jeg hadde altså hverken vannavgang eller tegningsblødning før en knapp time før babyen kom. Ring føden tidligere enn jeg gjorde 
Men godt er det ikke, mange kaster opp -du får jo krampe i magen, og systemet klemmer ut alt som ligger i samme området, bare så du er forberedt på det.