Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-11, 12:27   #20
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Nei det er jo klart.. Men jeg tenker på de som ikke gir de fullkornspasta, eller knekkebrød, eller noe annen "fy-mat" men kjører på med streng lavkarbo, fordi "ALLE har godt av det".. For jeg merker jo selv at jeg ikke har vært helt på topp etter jeg byttet til lchf, og at et voksende barn skal gå sånn... Nei det syns jeg ikke noe om..

Jeg opplever ikke at mange lavkarbotilhengere er så bastante som du sier her

Sitat:

Og jeg reagerer på at mange her inne konsekvent avviser all kritikk om lchf.. "tullball" "vrøvl" "legene aner ikke hva de snakker om"
Nå er ikke jeg en ekspert heller, men jeg vil tro at den norske legestanden vet litt mer enn en gjeng som har lest seg opp på nettet... Og informasjonen de får kommer jo fra, nettopp, de som har tjent seg rike på bøkene de har skrevet om dette kostholdet....

Her blir jeg litt provosert: Hvordan vet du at den informasjonen som kommer fra lavkarbobøker ikke er "god nok" som argument mot mange av påstandene som disser lavkabo?
For min egen del har jeg ikke bare lest bøkene om lavkarbo - som "noen" tjener penger på (jeg har også gått på flere Grete Roede kurs - som også noen tjener penger på, jeg har også vært medlem av VGs vektklubb, som er VGs nest største inntektskilde...) Jeg har i tillegg lest meg opp på forskningsrapporter vedrørende en del av de feilaktige påstandene som verserer i media. Og du, JO faktisk mener jeg at jeg i mange tilfeller KAN mer enn de såkalte ekspertene som ikke er oppdaterte innen nyere forskning! Jeg har nemlig satt meg godt inn i BÅDE "normal kost" OG lavkarbokost.
Det å si at kroppen TRENGER karbohdyrater er helt feil feks. Kroppen trenger GLUKOSE - men den kan fint produsere denne selv. Noen tåler ikke ketogene dietter med lite karbohydrater, men innen lavkarbo er det fleksibilitet som gjør at man kan spise så mange kh man selv føler seg komfortabel med - gjør ikke det at lavkarbo egentlig passer for alle som ønsker seg en frisk og normalvektig kropp?

I tillegg går det også nå - sist i VG i går - påstander som at høyfettkosthold (med lite kh vel og merke) gir hjerte- og karsykdommer. Dette er direkte feil, en metaanalyse av over 20 studier som gikk over 5-23 år som involverte nesten 350 000 mennesker har konkludert med at det finnes INGEN bevis for at inntak av mettet fett kan kobles til økt forekomst av hjerte- og karsykdommer! Faktum er at siste setning sier at det ser ut til at det heller er høyt karbohydratinntak sammen med fett som gir hjerte- og karsykdommer, men at dette må forskes videre på.
Denne metaanalysen har tydeligvis denne ekspertisen ikke lest om - men JEG har lest den! Sjekk ut www.espenrostrup.com for mer god informasjon om forskning innen lavkarbokosthold.

Jeg velger og gjøre meg opp min egen mening ved å sette meg godt inn i den informasjonen som finnes. Jeg mener jeg er en kritisk leser av informasjon, slik at jeg prøver og sørge for at påstander jeg leser kan backes opp av forskning.

Sitat:

Misforstå meg rett, jeg har tro på at lchf kan hjelpe mange og at det er det rettr for mange, men jeg liker ikke at alt annet blir avfeid og lchf blir sett på som det eneste rette..Det finnes x antall milliarder mennesker på jorden, og det finnes like mange individuelle forskjeller.. Det som funker for deg, funker kanskje ikke for naboen.. Ingenting er svart hvitt.. Ei heller lchf

Du trenger ikke like det selv om mange mener noe Du har rett til dine egne meninger basert på den kunnskapen du selv sitter med. Jeg reagerer heller på at så mange såkalte eksperter påstår at MITT kosthoold er FARLIG for meg - når jeg beviselig ved egen erfaring har spist meg symptomfri fra chrons... og når disse påstandene - som ALDRI blir begrunnet i kildehenvisninger til forskning kan motbevises med nyere forskningsresultater, er det ikke rart lavkarbotilhengerene blir provoserte, for hvorfor skal bare den ENE siden i en debatt være nødt til å presentere kildene sine?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat