Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-11, 11:51   #13
Linjemannen
Medlem

Medlem siden: Sep 2011
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Tunnelsyn og innsnevret synsfelt er skumle greier - enten en nå påberoper seg å være ekspert eller en kun spiser spikersuppe...

Det er medias utstrakte forkjærlighet for aboslutter som får ellers fornuftige folk til å fronte de mest absurde påstander. Det verste av alt er at det hoppes glatt bukk over alle forbehold og individuelle forskjeller. I hvertfall om journalistene får styre ordskiftet.

Lavkarbo er like skummelt som å stå på ski. Men det er ikke like skummelt som å hoppe i Holmenkollen på langrennsski. Men sånn høres det nesten ut når lavkarbo-motstands-ekspertene forteller om bacon og fløte og om fraværet av grønt og fiber.

Selv om lavkarbofolket har rett - så er det lov å ta litt pent for dem også. Altså - fokusere på fet fisk, snakke pent om grønnsaker som tomater, squash, paprika, hylle chilli, hvitløk og ingefær. At en helst vil ha orginalvarene - fløte, rømme, creme fraische f.eks. - betyr ikke at en skal fråtse i dem. 99% av dem som sverger til lchf har jo nettopp tatt et oppgjør mot et moderne kosthold som fråtser i sukker og mel! Det er jo ikke slik at lchf-folket har erstattet den svære posen med godis og brusen på lørdagskvelden med et halvt kg frityrstekt bacon og en og en halv liters flasker med fløte...?

De fleste som velger lavkarbo-kosthold spiser naturlig nok mer fett enn før - et sted må jo energien komme fra. Men - det betyr jo ikke at folk på lavkarbokosthold super i seg mange 1000 kcal mer enn de har behov for. Det har jeg tilgode å høre om. Og - jeg tror ikke noen av lavkarbo-motstands-ekspertene har hørt om det heller. De snakker ut i fra bedre vitenede og konstruerer opp tenkte tilfeller.

Lavkarbokosthold er foreløpig såpass nytt at de som velger det har helt bestemte motivasjoner for å prøve å tilpasse seg det. Det kan være diabetes, det kan være vektproblematikk, allergier m.v. Det leses bøker, det chattes, blogges og skribles på forum - alt for å øke bevissthet og kunnskap om fysiologi og ernæringsmessige sammenhenger. En regner ut antall gram, antall kcal, energikilde-prosenter og gudene vet hva. Det finnes vel ikke noen som er så kostholdsbevisst som lchf-folket.

Jeg tror - og det er bare min påstand - at det er ytterst få i lavkarbo-klanen som spiser uforholdsmessig store mengder med fett. De fleste spiser det de trenger ut i fra energibehov - and thats it. Når det kommer til sukker og mel-klanen så stiller det seg ganske så annerledes. Faren for å overspise er jo beviselig mye større om du har et blodsukker med voldsomme svingninger.

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat