Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-11, 22:38   #70
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ang. slankeoperasjoner

Jøsses. Jeg er for det første rimelig satt ut over TS, men det er vel mer enn noe annet snakk om å uttale seg over evne, beklager, men det mener jeg. Det er ganske drøyt å slenge ut sånne bastante påstander uten å virke til å ha forhåndskunnskapene i orden ...

Jeg har aldri vært noen operasjonskanditat, men jeg har full forståelse for de som etter å ha prøvd og prøvd, kjempet og kjempet, forgjeves, ender opp med den avgjørelsen.
Jeg begynte med en BMI rett under 35 og nært forestående diabetes. Og angående BMI, så hadde det i utgangspunktet liten verdi for meg, da jeg hadde en fettfordeling som var 99% fordelt på midten, og jeg slet i en alder av 27 med sviktende knær på mine tynne overbelastede bein. I de fem årene jeg har spist lavkarbo så har jeg levd SUPERSTRIKT hele veien, men jeg har likevel slitt av et hvert gram, ikke én kilo har kommet verken fort eller lett av, og terskelen min for å legge på meg er utrolig lav. Fortsatt har jeg etter nesten 25 kilo ned i vekt, noen kilo som burde av, for insulinresistensens skyld. Jeg har FULL forståelse for at enkelte ikke orker mer, og trenger drahjelp, og jeg lurer selv på hvor jeg hadde vært nå dersom overvekten min hadde vært høyere da jeg la om, hvilket den fort kunne blitt da jeg raste opp i vekt på den tiden. (Fra å ha spist ca ingenting og vært overvektig, til å spise "normalt" og ende opp med fedme rett under grad 2).
Jeg begynner etterhvert å kjenne en del her inne som har tatt det vanskelige valget det er å ta GBP, både Iset, Fungirl og Lemen som har tatt operasjonen, og Kitt som skal ta den -og jeg ser på ingen måte på dem som noen som tyr til lettvinte løsninger, eller er ofre for noe overfladisk samfunn, tvert i mot. Det er snakk om flotte, ressursterke mennesker som har lagt inn en stor innsats for egen helse, og er det noen som fortjener å slippe å kjempe, så er det vel dem! Klart, det finnes sikkert noen der ute som ikke gidder å prøve selv, og tar en slankeoperasjon, men de tror jeg er i sterkt mindretall, særlig her til lands hvor kriteriene er såpass strenge, og jeg tror ikke du finner mange av dem her inne, akkurat.

Ellers vil jeg også presisere at dette ikke på noen som helst måte er et eksplisitt slankeforum, og det skal det heller ikke være, selv om fokuset naturlig nok for mange er rundt vektnedgang. Lavkarbo.no handler først og fremst om helse og livsstil.

Og, seriøst, Carisma, du og dette skjønnhetstyranniet ditt ... Morsomt at du setter likhetstrekk mellom god helse og overfladiskhet. At du, selv med fedme, er sunn, er ikke ensbetydende med at alle er det, eller at du vil være det for alltid. Med en høy fettprosent kombinert med dårlig insulinrespons, så legger man faktisk ut feller for seg selv ... Jeg stagget nok diabetesen ved å legge om kostholdet, men hadde fortsatt en c-peptid på nesten 1000, og langtidsblodsukker på rett under åtte tross strikt lavkarbokosthold i, på det tidspunktet, nesten tre år. Lavkarbo alene er ikke nødvendigvis den eneste og absolutte veien til frelse. Jeg måtte til slutt bite i det sure eplet og få metformin for å få ned verdiene mine, for å unngå å utvikle LADA, som er en dia1-variant man finner hos voksne, og dermed kanskje bli avhengig av å sette insulinsprøyter. Er det noen som mener at også jeg dermed bidrar til lavere moral/motivasjon, og at jeg burde skuffes vekk i et lukket forum? Bare lurer ...

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat