|
Sv: Ang. slankeperasjoner
Slankeoperasjon er ikke å "gi opp". Slankeoperasjon er ikke å "jukse". Slankeoperasjon er ikke noe som magisk fritar deg fra å ta stilling til kostholdet ditt både før og etter!
Man er heller ikke garantert å bli slank etter en slik operasjon. Det er ikke slik at man kan trykke i seg hva som helst; effekten av operasjonen kan avta etter et par år, så om man ikke iløpet av den tiden har fått bukt med eventuelle matproblemer (tvangsspising, overspising, å la kosten bli offer for "tidsklemma", stoffskifteproblemer, osv osv osv) så har man ikke nødvendigvis kommet dit man ønsket.
Jeg tror det krever enorm ansvarsfølelse for egen helse - og mangel på alternativer - å velge operasjon. Virkelig! Jeg har selv hatt høy nok BMI til å kvalifisere for operasjon - men for meg var det lykkeligvis slik at kroppen responderte godt på endring av kosthold. Tenk om det ikke hadde vært tilfelle - og hvor utrolig demotiverende det hadde vært, i forhold til å fortsette å ta ansvar for kost og kropp. Når ingenting gir resultater eller bedring, utover å opprettholde status quo har jeg helt enorm beundring for dem som makter å fortsette å spise med hjernen istedetfor med selvmedlidenheten. Det vet jeg nemlig ikke om jeg hadde klart.
Som en mer konkret kommentar til denne tråden vil jeg peke på at å følge lavkarbokosthold IKKE nødvendigvis handler om slanking, men om helhetlig helse. At det er mange her som snakker om kosthold i forbindelse med vekttap, betyr vel ikke at det ikke skal være plass til alle som velger lavkarbo for alle de andre helsefordelene som medfølger?
|