Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-11, 08:40   #23
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Ang. slankeperasjoner

Slankeoperasjon er ikke å "gi opp". Slankeoperasjon er ikke å "jukse". Slankeoperasjon er ikke noe som magisk fritar deg fra å ta stilling til kostholdet ditt både før og etter!

Man er heller ikke garantert å bli slank etter en slik operasjon. Det er ikke slik at man kan trykke i seg hva som helst; effekten av operasjonen kan avta etter et par år, så om man ikke iløpet av den tiden har fått bukt med eventuelle matproblemer (tvangsspising, overspising, å la kosten bli offer for "tidsklemma", stoffskifteproblemer, osv osv osv) så har man ikke nødvendigvis kommet dit man ønsket.

Jeg tror det krever enorm ansvarsfølelse for egen helse - og mangel på alternativer - å velge operasjon. Virkelig! Jeg har selv hatt høy nok BMI til å kvalifisere for operasjon - men for meg var det lykkeligvis slik at kroppen responderte godt på endring av kosthold. Tenk om det ikke hadde vært tilfelle - og hvor utrolig demotiverende det hadde vært, i forhold til å fortsette å ta ansvar for kost og kropp. Når ingenting gir resultater eller bedring, utover å opprettholde status quo har jeg helt enorm beundring for dem som makter å fortsette å spise med hjernen istedetfor med selvmedlidenheten. Det vet jeg nemlig ikke om jeg hadde klart.

Som en mer konkret kommentar til denne tråden vil jeg peke på at å følge lavkarbokosthold IKKE nødvendigvis handler om slanking, men om helhetlig helse. At det er mange her som snakker om kosthold i forbindelse med vekttap, betyr vel ikke at det ikke skal være plass til alle som velger lavkarbo for alle de andre helsefordelene som medfølger?

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat