Vis enkelt innlegg
Gammel 24-09-11, 01:26   #98
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Etter mitt vett det å være ekstrem, uansett hva det gjelder, absolutt ikke bra.
Helt ærlig, etter å ha vært nødt til å presse karbene mine ned mot 20 nå en tid, siden insulinen min ikke lenger virker (får ny type over helgen, og krysser alt jeg har for at jeg ikke er resistent mot den også), må jeg si jeg er mektig imponert over dere som velger dette for å få en kickstart på slankekuren.
Når jeg da hører om mennesker som vil slanke bort fra 2-3 til 8-10 kilo, som velger å presse seg ned i 15 karber, og noen under det også, fordi de skal slanke noen få kilo, så er det etter mitt vett ganske nær definisjonen på ekstremt.
Etterhvert som lavkarbo har blitt mer og mer "in", så blir det flere og flere som starter med det, uansett helse og vekt, og altfor mange av disse tror i fullt alvor at lavkarbo= max 15 karbo pr dag. Altfor mange av disse hopper fra et høykarbokosthold (kanskje også feilernært) til å kutte karbene helt til rota.
Det er bare å se i diverse tråder her inne hvor det jevnt og trutt kommer tråder fra ferske lavkarbere som har kastet seg ut i dette uten å vite hva de går til og så spør fortvilt om det er normalt med skjelving, svimmelhet, mens-trøbbel, etc. Altfor mange har ikke engang satt seg inn i at for å kunne leve med et ekstremt lavt karboinnhold så er man avhengig av å få i seg fett. De spiser 10-15 karber pr dag og skyr fett. Tror ikke de engang har satt seg inn i at LCHF betyr lite karber og mye fett.
Jeg er faktisk veldig enig med Fedon som advarer mot lavkarbo-hysteri, fordi som alle andre ting i verden, så kan det misbrukes.
Mitt lille ønske er at folk faktisk tar seg tid til å sette seg inn i hva en kostholdsendring betyr, og at man velger det alternativet som er best for ens egen helse og livstil istedet for å kaste seg på en bølge uten å sette seg inn i hva kroppen trenger.