Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-11, 18:15   #3867
Dollsine
Gjest

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Hei igjen! Her var det stille som en viss plass! Blomkålsuppen er fortært, og den ble god! Deler oppskriften min siden ingen er her:
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
3/4 blomkålhode
1/8 brokkoli
en terning kyllingbuljong
6 dl vann
1,5 dl fløte
En dæsj smør til å steke løken i (anslår det var ca 20 g minst)
Smak til med salt og pepper helt til slutt

Skjær løk og hvitløk i små biter, og blank den lett i en kjel i smøret. Ha i blomkål- og brokkolibuketter samt buljongen, og hell over vann så det nesten dekker grønnsakene. Til min kjele ble det 6 dl. Jeg har dårlig erfaring med for mye vann i suppa, og valgte å heller ha i litt for lite. Kok til kålen er mør/gjennomkokt. Hell blandingen i porsjoner i stavmikser (eller bruk annen mikser, evt stapper). Knus til det er en jevn masse. Hell tilbake i kjelen, kok opp og smak til med fløte. Jeg brukte 1,5 dl.

Hele kjelen blir nesten 1,2 liter suppe og gir 14,6 g proteiner, 20 g kh og 75,4 g fett. Jeg anslår dette til å være 5 porsjoner (dvs ca 2-2,5 dl pr porsjon) som igjen gir 2,9 g protein, 4 g kh og 15 g fett. For å øke fettet pyntet jeg med en ss meiersmør da jeg hadde forsynt meg.

Stek masse bacon og server til! Nå er jeg så mett at jeg nesten går sidelengs. Jeg kunne sikkert beregnet 6 porsjoner av denne kjelen.

Men - dette gir lav mengde proteiner i dag; bare ca 35 g. Er det for lite? Eller har det ikke noe å si?

Sist redigert av Dollsine : 22-09-11 kl 18:45.
  Svar med sitat