|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.
Hvor mange timer sover dere om natten? Sover du nok, er du uthvilt- eller går kroppen med for lite søvn?
Jeg kan legge meg og sove 10 - 11 timer. Noen ganger 12 timer. Dette er jo veldig mye. Får jeg bare kanskje 8 timer, så går jeg og gjesper og gjesper, og kjenner meg helt utafor. Føles som om jeg går i halvsvime noen ganger.
Må legge til at jeg tar medisiner, som gjør at jeg blir trøtt .... Men de fleste reagerer på hvor mye jeg sover.
Og det er vanskelig når man er sammen med andre, å få aksept for stort søvnbehov .
jeg kan gå en tid med 9- 10 timer søvn - men så kjenner jeg at det går på helsa løs - blir irritert - gretten, søvning og irritabel ... Da MÅ jeg liksom få sove i fred uten å bli vekket eller ha klokken på .
Flere som meg 
En venn av meg hadde veldig store problemer med massivt søvnbehov - sov vel 18-20 timer i døgnet, og var sykemeldt i over et år på grunn av det. Utredning hos nevrolog (søvnspesialistene, faktisk) ga ingen funn. Det som viste seg å fungere for vedkommende var å få stilt diagnose atypisk depresjon (det var ingen andre klare depresjons-tegn tilstede), og bli fulgt opp med medisinering av egnet behandler - før dette visste ikke jeg at det finnes antidepressiva-type medisin som feks skal ha spesifikk effekt mot trøtthet, så der lærte jeg noe nytt. Vennen min er tilbake i full vigør etter noen år under dyna.
Selv får jeg som regel ikke sove mer enn 4-5 timer i døgnet, og trenger hjelp til innsovning (melatonin-tabletter) - men disse hjelper ikke for søvnkvalitet. Henger nok sammen med ME-diagnosen min. Sover veldig lett, våkner ofte, har mye stressende drømmer. Om vinteren er det litt lettere å klare å sovne igjen når jeg først har våknet, så da hender det jeg klarer å karre til meg 8 timer, samlet sett. 
|