|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Furine, her.
De som har grønare fingrar enn meg... Kan orkidear og generelle stueplantar overleve utan vatn og i ei mørk flytteboks i 3 veker? Levering av flyttelasset er utsett nemlig... Har lyst å ha med plantane mine, men vil dei overleve?
Spørs hvilke planter. Da jeg bodde på studenthjem ville jeg ha noen planter, men det måtte være noen som var lette å ta vare på. Så moren min ga meg noen som jeg måtte være flink for å drepe. Og så hadde jeg noen urter da fordi jeg liker å lage mat. Den første sommeren klarte jeg å glemme dem i vinduet da jeg reiste hjem og de gikk 5-6 uker uten vann og i solsteiken (dog bare morgensol). Svigermors tunge og aloe vera var like fine. Urtene var ikke så glade for det men én kvist av oreganoen min overlevde. De andre blomstene var litt svekket, men de klarte seg. Så da burde 3 uker mørkt gå an. Den andre sommeren satte jeg dem inn i rommet og trakk for gardinene og så reiste jeg tilfeldigvis forbi Grimstad ca midt i ferien og stakk innom og vannet dem. Null problem. Men så hadde jeg som sagt hardføre planter.
Orkidéene burde ikke være noe problem. De skal jo bare ha et eggeglass vann i uka, så gi den to eller tre så er sikkert det bra nok for den ene gangen.
Haha, jeg fant forresten en fin liste da jeg googlet nå.
Disse plantene skal visstnok overleve det meste:
1. Paraplytre
2. Dragetre
3. Hengefiken
4. Eføy
5. Ildtopp
6. Elefantfot
7. Kristi tornekrone
8. Blandblad
9. Aloe Vera
10. Svigermors tunge