|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Furine, her.
De som har grønare fingrar enn meg... Kan orkidear og generelle stueplantar overleve utan vatn og i ei mørk flytteboks i 3 veker? Levering av flyttelasset er utsett nemlig... Har lyst å ha med plantane mine, men vil dei overleve?
Jeg tror du må undersøke litt med mattilsynet/tollvesenet... Ikke for hvor lenge plantene holder seg, men det er egne regler for innførsel av planter. Du kan risikere at alt blir tatt fra deg. 
Sitat:
Sunnhetssertifikat er et offisielt dokument som utstedes av eksportlandets plantehelsetjeneste ved eksport. Dokumentet bekrefter at eksportlandets myndigheter går god for at plantematerialet oppfyller de norske plantehelsekravene. Sunnhetssertifikatet skal forevises tollvesenet ved ankomst. I plantehelseforskriftens § 19 finnes bestemmelser om hva privatpersoner kan medbringe av planter og plantedeler fra utlandet som håndbagasje eller som flyttelass uten at disse følges av sunnhetssertifikater.
Tillatt innført av reisende til privat bruk uten krav om plantesunnhetssertifikat:
Ved fortsatt tvil, ta kontakt med Mattilsynet på telefon 06040.