Siden så mange snakker op "Bente-pakka" nå, føler jeg egentlig at jeg bør systematisere litt hvordan og hvorfor jeg gjør som jeg gjør, slik at dere kan se på helheten og vurdere om det faktisk er noe som passer for dere eller ikke, vil ikke at noen skal gå inn på noe som egentlig ikke passer for dem...
Dette blir nok et litt langt innlegg, så hvis du ikke har tenkt å prøve dette, så kan du sikkert droppe å lese det
Først: Jeg har lest mye om alt som har med lavkarbo å gjøre. Deretter har jeg analysert, tolket, gjort meg erfaringer og tilpasset og konkludert ut fra hvordan det fungerer for min kropp. -Men det at det virker for meg, betyr jo ikke at det virker for andre, det er det alltid viktig å ha i bakhodet
Generelt hva jeg gjør og hvorfor:
-Mye vann, iskaldt, når du har drukket veldig mye vann, så drikk gjerne enda litt til... Iskaldt vann øker forbrenningen. Hvis du er redd for å vaske ut salter, så juster med å innta noe Farris, bruk LO salt der det passer og ta et multi vitamin-mineraltillskudd.
-Ligg så lavt du kan på karbene. Spis godt med grønnsaker (helst minimum 4 forskjellige typer om dagen, mengden av hver type må tilpasses i forhold til kh) for at fettforbrenningen skal fungere optimalt, litt fete meieriprodukter for smak og fett, men unngå ellers andre karber i størst mulig grad, også bær, frø og nøtter. De stjeler fort for mye karber, jeg tror grønnsaker er essensielt for prosessene i kroppen, også fettforbrenningen, så spiser du mye frø, nøtter og bær kan du fort enten komme for høyt i kh eller du må redusere på grønnsakene, og det er ikke ideelt!
-Det betyr at man må begrense brøderstatning som inneholder frø og nøtter, prøv å ha det maks 2-3 dager i uka, og begrens mengden. Kokosloffen mener jeg en kan ha oftere, for den inneholder veldig lite kh og har 80% fett. Spesielt hvis man spiser den i tynne skiver med godt m smør på (og fett pålegg), da blir det fort 80-90% fett
- Bestem deg for en passe mengde proteiner for din kropp. For oss gamlinger med mindre muskelmasse og bare moderat mosjon, tror jeg 70g om dagen er mer enn nok. Unge, muskuløse mennesker som trener mye trenger helt sikkert mer. Må tilpasses DEG. Proteinene kroppen ikke trenger for å vedlikeholde celler og muskler brytes ned til glukose. Får man alt for mye proteiner så får man altså stigning i blodsukkerog insulinutskillelse. Insulin stopper fettforbrenningen og øker fettlagringen, derfor ekstremt viktig å holde blodsukkeret nede for å få optimal fettforbrenning.
-Når du har bestemt deg for passe mengde kh og protein for deg, så fordel det på ett antall måltider om dagen som du synes er passe. Blir det for få, så fordel den maten på flere måltider, blir det for mange, så ta den i færre måltider. -Men ikke pøs på med ekstra kh og prot innimellom måltidene ut over det du har funnet ut er passe mengde for deg. En liten ostebit er selvfølgelig ok
-Deretter legger du til nok fett til at du holder deg mett. Blir du sulten mellom måltidene, så gi deg selv litt fett fram til neste måltid. Fett er det eneste som gir null blodsukker økning og dermed ingen insulinutskillelse, altså null hemmende effekt på fettforbrenning. Tvert imot, når kroppen får nok fett virker det positivt på fettforbrenningen, den øker. Og for å forbrenne mest mulig fra kroppen vår trenger vi mest mulig optimal fettforbrenning.
-Du skal selvfølgelig ikke gå rundt sulten, men ingen tar skade av å kjenne bittelitt sult like før man skal til å lage middag. Så lenge kroppen er overvektig har den nok energireserver å ta av, og om vi har gjort det vi kan for å optimalisere fettforbrenningen, så får kroppen energien den trenger selv om du er sulten i 30 minutter før middagen....
-Begrens alkohol til ett minimum. Alkohol stopper fettforbrenningen mens den er i kroppen, men påvirkningen på fettforbrenningen over td er kanskje viktigere, jevnlig alkoholinntak optimaliserer ikke fettforbrenningen, tvert imot.
Så mer spesifikt hva jeg gjør i løpet av dagen:
1. Frokost. Er du sulten når du står opp, så skal du selvsagt spise. Er du ikke sulten, så er det bare en fordel å vente. Om morgenen brenner kroppen kun på fettlagerene dine, å tilføre litt fett kan være bra, da sier du til kroppen "er er det god tilgang på fett, så bare fortsett å brenne fett du". Vent med å tilføre protein og kh til du kjenner at du trenger det, ikke "spis for at du har lært fra du er liten at man skal jo spise frokost".
2. Lunch. Personlig begrenser jeg lunchen til hovedsaklig fett og proteiner, så godt som ingenting kh. Men her kan du selvfølgelig godt spre de grønnsakene du har tenkt å spise på to måltider istedenfor ett, bare pass på at det blir delt opp da, ikke dobbelt opp av de kh mengdene du har tenkt å holde deg innenfor. Jeg passer på å få i meg fisk til lunch så godt som hver dag. Omega 3 øker fettforbrenningen og bør inntas hver dag. Liker du tran, kan du jo ta det isteden.
3. Middag. Jeg lar middagen være hovedmåltidet mitt, med både godt med fett, godt med proteiner og mesteparten av de grønnsakene jeg inntar i løpet av dagen. En god middag rett etter jobb holder meg mett lenge og fører til mindre fristelser for småspising på kvelden.
4. Kvelds: Tenger du ikke det så dropp det, det gjelder samme som for frokost. Jeg må ha noe mat til kvelds. De fleste dager velger jeg noe med kun fett og proteiner, feks egg og bacon: da tar jeg ett egg og nok bacon og smør til at jeg holder meg mett av det, slik holder jeg fettprosenten oppe og proteinmengden nede.
Som dere ser spiser jeg mindre på dagen og mer på kvelden. dette er tilpasset meg. Jeg er ikke så sulten på formiddagen, og jeg har en jobb der jeg sitter mye i ro, enten foran en skjerm eller i møter. På kvelden er jeg mer aktiv, danser, går tur, husarbeid, klesvask, oppussing, går somoftest til butikken istedenfor å kjøre osv. Jeg trenger derfor mer proteiner + de karbene jeg skal ha på kvelden i forhold til på dagen. dersom man har en jobb der man løper mye rundt på dagtid, må man helt sikkert fordele annerledes, viktig at det er tilpasset din dag
Jeg tror kanskje dette kan passe oss om er litt opp i årene, ikke spesielt treningsmennesker, og har mer insulinresistens enn de som er yngre, aktive, trener mye, så husk at det er slett ikke sikkert det passer for deg. Insulinresistens er også noe som er veldig individuelt, så noen unge mennesker kan ha sterk grad av det, mens slett ikke alle har det selv om man er "voksnere"