|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Litt vanskelig å få til når man er alene på vakt i flere timer kanskje... 
Jeg er på vakt alene i flere timer, og kan ta meg små pauser med mindre jeg allerede er på telefon med en kunde da. Tar ikke pause midt i en samtale.
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Det står ikke noe om i arbeidsmiljøloven mener jeg å huske at man har krav på dette - husker også at vi hadde denne diskusjonen da jeg studerte og da sa foreleser at det er en sedvane som har bygget seg fram. Det er intet i lovverket som gir arbeidtaker RETT til 5 minutter pause hver time. Derimot er lovverket formulert slik at arbeidet ikke skal være ensformende. Fileterer du f.eks fisk, så skal arbeidsgiver sørge for at dette arbeidet avbrytes av annet arbeid, altså skal du være disponibel for arbeidsgiver, unntatt lunsjen (har du betalt lunsjpause må du være tilstede på jobbarealet i lunsjpausen)
5 minutter pause pr. time utgjør 35 minutter hver dag (7 timer, ikke tatt med for matpause og den siste halve timen). På årsbasis utgjør det ca. 11025 minutter (på en arbeidsår på 45 uker, fratrekk for helligdager, jul, påske og andre ting som du allikevel får betalt for) Det er 11025 minutter arbeidsgiver betaler deg for.
Voksne arbeidstakere har derimot krav på en pause dersom arbeidstia er mer enn 5,5 time (for ungdom under 18 er det 4,5). Denne pausen skal være på minst sammenhengende 30 minutter.
§ 10-9. Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
Hm, jeg trodde det stod et annet sted at vi hadde krav på det. Men når jeg tenker meg om så har jeg lest at studier viser at man er mer effektive hvis man får de fem minuttene med avbrekk. Så derfor slår ikke bedriftene ned på det. Men jeg får et helt annet tall når jeg ganger ut 35 minutter/dag * 5 dager/uke * 45 uker... 7875 minutter. Men hva hjelper det når man er mer effektiv ved å jobbe i 55 minutter og få betalt for 60 enn å jobbe 60 og få betalt for 60?