|
Sv: Lavkarbo og normalvekt?
Var innom intro-tråden din for å sjekke hvor gammel du er. Og jeg sier ikke dette for å være ekkel; men det er faktisk slik at når kvinner nærmer seg tredve år i alder, så kan det skje hormonelle ting og tang i systemet som fører til økt fettlagring. Uansett lavkarbo/ketose eller "vanlig" mat...
Det kan jo være noe slikt. Samboeren min opplevde akkurat dette. Hun har alltid kunnet spise hva hun vil og så mye hun vil, uten å gå opp i vekt. Hun har siden tenårene hatt stabil kroppsvekt på 63 kilo (175 cm høy), men etter fylte 28 år gikk hun brått opp i vekt. På tross av alle mulige tiltak med lavkarbo, trening og lavkalori.
Nå, sju år senere, har hun bare godtatt at hennes "nye" kroppsvekt er 71-73 kilo (syklusavhengig). Og vektøkningen skyldes utelukkende underhudsfett. For å gå ned i vekt må hun nedjustere kaloriinntaket kraftig. For å holde vekta stabil må hun spise lavkarbo. Spiser hun vanlig mat med brød, pasta, ris, potet osv. går vekta opp. Og hun er ikke den eneste damen jeg har kjent som har opplevd akkurat dette rundt de tredve...
Sist redigert av FredrikW : 15-09-11 kl 23:25.
|