Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-11, 22:31   #46
Mintu
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Mintu er på en erverdig vei

Sv: Birkebeinerløpet 2011

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jeg skulle ønske jeg var klar for lørdag! Men jeg kan ikke stille, har en ankel som har krangla med siden mai, dessverre. Men vil veldig gjerne stille neste år!

Uff så ergelig, god bedring med ankelen
Synd du ikke kan stille da, var egentlig denne tråden som fikk meg gira på Birken. Kanskje jeg ikke hadde meldt meg på hvis ikke du hadde startet den. Så kan du ikke stille.. Litt urettferdig

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Ang. karbohydrater.. uten at jeg er noen ernæringsekspert ifht. langdistanseløp.. men jeg tenker at dette har å gjøre med hvor langt ned du er på karber fra før av. Type ketose?

Og har du trent (HARDT - dvs. i _minst_ en time sammenhengende) på det antall karber du er på nå før? Hvordan var de erfaringene? Har du erfaringer med å høyne litt, og hvordan var det?

Var jeg deg - ville jeg ha økt litt frem til lørdag, men i form av de langsomme, og ikke gå overboard. Siden du har bare to dager på deg, er ikke dette tiden for å gjøre de store endringene.

Også.. HUSK å få i deg nok salter på forkant, type idrettsdrikker, holder ikke med litt ekstra salt på omeletten til frokost, vi har mange ulike salter vi har behov for Og drikk NOK underveis! Og før løpet, kvelden før og på morran, også kan du 2 timer før løpet minke litt på mengdene der (så du ikke blir uvel og får hold), for har du nok salt i kroppen så holder den på vannet til at du ikke blir uttørket underveis. Spis lett 2 timer før.

Bestemmer du deg for å fylle på med ekstra karber, gjør det kvelden før - og gjør SMARTE matvalg. Ikkenoe loff, med andre ord

MASSE lykke til, gleder meg til å høre erfaringene - også hvordan du gjorde det med maten!

Jeg ligger på runde 15 - 20 - 30 karber om dagen. Teller ikke og tenker heller ikke på ketose, men vet jeg er i ketose litt innimellom i allefall (litt ekkelt, men lukter det når jeg tisser. Hysj - det sa jeg ikke )
Målet mitt med lavkarbo er ikke vektnedgang, men mer energi, å få bort "fett skrekken" og mer stabilt blodsukker.
Har forsøkt å trene hardt og lenge på det antallet kh jeg ligger på i dag og det fungerer veldig bra. Eneste er at jeg føler jeg mangler eksplosivitet i musklene. De jobber ikke fort nok liksom.
Dette kan ha noe med at jeg har trent veldig mye løping, og veldig lite variert og intervaller. Har derfor begynt mer med spinning og styrke i tillegg - for kanskje å forhåpentligvis få mer fart på beina

Dersom jeg øker litt på karboene har jeg vel egentlig ikke merket så mye, men hvis jeg stapper i meg mye karbohydrater og så trener kan det enten føre til energiboost (vet da ikke hvor lenge dette boostet vil vare, men har løpt en time på det i allefall. Gikk veldig bra) - eller det kan gå totalt andre veien og beina blir tunge og trege. I tillegg må jeg oftere på toalettet, ikke veldig praktisk på løpetur...

Så jeg er litt frem og tilbake føler jeg. Tror jeg fungerer mest stabilt på 15 - 20 - 30 kh og heller litt ekstra fett. Føler kroppen liker det i allefall..
Så heller ta en banan på matstasjonen nærmere mål hvis det ikke funker..

Vann er viktig viktig. Drikker også mye Farris, helst litt doven. Det liker i allefall kroppen merker jeg

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat