Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-11, 14:26   #19
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Frosne grønnsaker ofte best

Ferske grønnsaker høstes lenge før de er modne, og modnes kunstig under frakt. Dette gir grønnsakene mindre tid til å absorbere næringsstoffer (mineraler) fra jordsmonnet. Planteslekter som vokser raskere prioriteres av økonomiske hensyn. Disse vokser raskere, og får dermed enda kortere tid til å absorbere næringsstoffer, noe som gir en lavere næringstetthet i det ferdige produktet.

Dette gjelder i hovedsak grønnsaker/frukt som skal fraktes over lengre distanser. Lokale, ferske grønnsaker som ikke skal fraktes langt, får lengre tid i jorden før de høstes.

Frosne grønnsaker plukkes når de er modne. De har da fått lengre tid til å absorbere mineraler fra jordsmonnet, og inneholder dermed mer næringsstoffer enn de ferske grønnsakene i butikken.
Rett etter høsting, forvelles grønnsakene. Forvelling er en rask varmebehandling, med påfølgende rask nedkjøling. Forvellingen inaktiverer enzymer som fører til kvalitetstap gjennom blant annet bruning og nedbrytning av C-vitamin. Proteinkoagulering hemmes, noe som gjør at vanntapet reduseres, og en del mikrober drepes også i prosessen.
Grønnsakene fryses før transport, noe som gjør at næringsstoffene bevares bedre under frakten.

Nå har jeg ikke lest artikkelen som det linkes til, men jeg går utifra at begrunnelsen er noenlunde lik det jeg presenterer her.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat