|
Sv: Får ikke til biff
Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.
For det første HVILKEN del av dyret har du kjøpt?
Biff er ikke bare biff....
*Den møreste, den som smelter på tunga er inderfilleten.
*Yttrefillet er vel en god nr 2, også forholdsvis mør, men en del grovere trevler i kjøttet.
*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.
*Mørbrad er ganske grov og trenger å bankes litt, men har ikke så mye hinner og har veldig god smak.
*Flatbiff kan også brukes, er trevlete, men ganske lett-tyggelig allikevel.
Alle biffer blir best når de har ligget og mørnet en stund. De er ikke best når dyret er nyslaktet. En god slakter filleter ut biffene og legger dem tl lagring på kjøl i noen dager. helst skal et slaktet dyr henge til mørning før det deles opp også. Regelene er at det skal henge i 40 "døgngrader" før det deles opp. Biffmørning kommer da i tillegg 
Ellers fikk du veldig god beskrivelse av steking osv over her.
Jeg liker min biff blodig... Da skal den bare brunes i 2-3 min på hver side i godt og varmt smør. Snu biffen når det pipler ut kjøttsaft oppå er en regel jeg har hørt en gang 
Ytrefilet, mener jeg. Jeg er ikke så inni det her, så tar det som står i boka Men dette var utfyllende, så skal kjøpe indrefilet neste gang. Og steke som det står her
|