|
Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg
Opprinnelig lagt inn av dreams, her.
Jeg kan skrive det opp her bare jeg får somlet meg til legekontoret, jeg er ganske sikker på at b12, jern og d-vitamin var med på lista 
Før jeg ble helt slått ut av sykdommen, spiste jeg rundt 10 gram i flere mnd, deretter litt mer, men tror ikke jeg har vært over 20 noengang.
Jeg har tenkt at jeg må holde meg lavt ellers vil jeg gå opp enda mer, men det er kanskje ikke tilfelle det da. FØR jeg begynte å spise rundt 10gram, spiste jeg Fedon-kostholdet og masse mer KH enn 70 og det er den perioden jeg gikk ned mest også, men det sa jo stopp det også da så Men jeg tenker bare mengde KH og vektnedgang, jeg gikk jo aldri opp med mer KH, men redd jeg gjør det nå ettersom kroppen er vant til lite? eller er jeg på bærtur igjen?
Det er vanskelig å svare på hva som er årsak og virkning. Om du får legen med på det kan du be om å få blodprøven fT3, rT3 og TT3 (pluss fT4 og TSH)... Det er ikke så mange leger som kan disse faktorene og bruker dem i diagnostikken. Om du har høy andel rT3 i forhold til TT3 så kan det bety at kroppen din tror at du sulter den. Selv hos friske mennesker kan dette skje ved for lite karbohydrater eller ved for lite kalorier. Dette er mekanismen bak "sparebluss". I dette tilfellet har de fleste normal fT4, og normal TSH.
Men det er jo ikke sikkert at det er det som skjer hos deg. Du kan også rett og slett være undermedisinert, som sagt. I så fall vil jo TSHen din sannsynligvis være høy og enten fT4 og/eller fT3 være lav. Dette er iallfall sånn som indikatorene vanligvis tolkes.
Alternativt kan du som sagt forsøke med litt mer karbohydrater en periode og "kjenne etter". Men da må du ta sjansen på at vekta kan stå stille/gå litt opp.
Lykke til.