|
Sv: Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor
Opprinnelig lagt inn av Echo, her.
Dette blir litt uklart for meg også. Det kan virke som om damen ikke orker å lage mat, samtidig som hun skal servere lunsj/middag og kaker. Skal alt være ferdig kjøpt da? Eller lager hun noe? Er det du/dere som handler inn, dekker på, setter frem, rydder av, vasker opp osv?
Hvis hun er så dårlig som du tror, ville hun vel bli kjempeglad om dere hjalp til og ordnet opp dersom dere ikke pleier det.
Dersom det er dere som steller i stand kan det umulig være så vanskelig å få lurt inn litt lavkarbo.
Dersom hun allikevel lager f.eks kaker så kan du jo handle inn til en bakestund med henne. Da kan du lære henne å lage et eller annet enkelt som du kan spise. F.eks kjeks eller formkake. Da kjøper du de rare ingrediensene så hun slipper å gå på helsekosten og så sørger du for at hun har til en annen gang.
Eggerøre og laks greier hun nok å svinge opp med. Grillet kylling og noen brokkoli kvaster går nok også fint og på rema har de pølser med veldig få karboydrater.
Jeg ville nok ha snakket med henne og forklart at det er kjempehyggelig å være på besøk hos henne, men at det er vanskelig å se at hun sliter seg helt ut ved å ha dere på besøk. Forklart at dere vil så gjerne ha henne lengst mulig og komme på mange besøk, at det ville vært en lettelse for dere å få lov til å ta med mat slik at dere ikke blir så stor belastning. Eller jeg ville ha invitert dem hjem til meg istedet. Eventuelt tilbudt meg å kjøre dem frem og tilbake dersom det var et problem.
Lykke til
Dette er så komplisert faktisk....
Hun er egentlig for syk til å gjøre noe som helst, men siden hun ikke kan gjøre noe så vil hun absolutt fordi hun da "føler at hun har gjort noe for oss" også er det stoltheten da.
Vi kan ikke ta med allverden fordi da er ikke hennes mat "bra nok" og det sårer og setter meg i et elendig lys som svigerdatter og det vil jeg ikke såklart. Hun VIL bruke de mikrokreftene hun har på å gjøre vårt liv litt lysere for da føler hun seg litt til nytte og får litt glede ut av å glede oss...
Hun er så syk at hun ofte ikke klarer å ha besøk, eller å komme på besøk. Vi bor 20 min kjøretur unna dem og jeg har sett dem 3 ganger siden jul i fjor fordi hun er for syk til å være sosial Til jul hentet jeg dem og kjørte dem hjem igjen på julaften for at de i det hele tatt skulle kunne komme hit og fordi vi ble enige om at det ble for mye for henne å ha oss på besøk. Det innså hun heldigvis selv.
Hun baker ikke og lager helst veldig lettvindt mat som å steke karbonader med pommes frittes, frossenpizza ala dr.ötker/grandiosa eller varmer ferdigmat fra Fjordland.
Alt er kjøpt helt eller nesten ferdig. Bake gjør hun en gang i året og da er det hjortebakkels til jul... i fjor orket hun ikke det heller, så da fikk hun smultringer av meg 
Vi har blitt enige her hjemme i nå at jeg uansett skal bake en kake i allefall å ta med i morgen, håper hun ikke blir lei seg for det... vi må i allefall spørre om det er greitt.
Og ja det kan hende hun blir lei seg for hun vil som sagt bidra. Og det er fint lite hun bidrar med ellers fordi det er helt umulig for henne... sønnen hennes (mannen min) ble nesten sjokkert når jeg foreslo å ha med noe når vi er bedt i selskap - for han var det uhørt... for det er vist de som ber som betaler... Trodde det var samværet som var viktigest jeg...?
Dette er skikkelig vanskelig.
Jeg vil for all del ikke såre svigermor eller få henne til å føle at hun ikke kan brukes til å lage mat heller... da tar jeg fra henne den siste stoltheten av å mestre noe tror jeg og det er utelukket.
Hun har spesifikkt spurt om råd om hva hun kan lage som jeg også kan spise.
Det er jo mye jeg kan spise, men alle andre skal jo like det også. Derfor bør det ligne mest mulig på vanlig mat. Også er det dette med "søtt til kaffen" som er så viktig da... der kommer kaken min inn håper jeg.
Det blir forresten ikke varm mat tror jeg. Hun snakket om at hun ikke orket å lage middag til oss, så da blir det en eller annen lunchaktig ting.
Vanligvis har det da vært smørbrød...
(Og jeg kan ikke ta med brød og flytte pålegget over på en annen skive medbrakt brød slik at de må KASTE den brødskiva hun har smurt )

|