|
Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor
Vanligvis ville det vært kjempekoslig, men dette er ikke lett...
Hun er av den gamle skolen og insisterer på å lage mat når vi kommer på besøk. Da er det vanligvis enten lunch/middag først og kaker el. l etterpå...
Nå har jeg fulgt LCHF siden midten av juni, jeg har ikke gått ned så voldsomt, men jeg har fått et svingende blodsukker under kontroll og dermed sukkersuget, jeg har gått inn minst 2 klesstr og jeg føler meg bedre og har bl.a. mye mindre vann i kroppen enn før.
Jeg startet på dette kostholdet fordi vi står på venteliste til IVF og jeg veide litt for mye.
Etter å ha testet ut litt ved å skjeie ut et par ganger i sommer fant jeg ut at jeg reagerer voldsomt på hvete, mye mer enn andre matvarer med mye KH. for eksempel blir jeg bare kvalm av is, mens et kakestykke eller rømmegrøt sender meg på toalettet med diare i et døgn eller 2...
Jeg har derfor kommet frem til at jeg iall fremtid bør kutte ut å spise hvete og glutenholdig mat. (vet ikke om det er hvete eller gluten jeg reagerer på)
Så var det svigermor da....
Hun er syk, har vært kronisk syk i 40 år og i sommer hadde hun i tillegg 2 hjerteinfarkt, det siste ganske kraftig. Alt hun gjør er en stor kraftanstrengelse og å smøre et brett med smørbrød for henne kan sammenlignes med om vi skulle klatre opp på Galhøpiggen. For å si det enkelt så tror jeg ikke vi får beholde henne så veldig lenge til...
Jeg har prøvd meg frem med alt fra at jeg kan ta med meg noe til bare meg, eller at hun ikke behøver å ta hensyn til meg, til at jeg kan spise bittelitt, bare ikke forsyne meg av de verste fellene som brød, poteter og bløtekaker osv... (spiste fx den hjemmelagede isen hennes for å glede henne på svigerfars 70-års dag, selv om jeg ble kjempekvalm etterpå)
Men hun VIL lage noe som jeg også skal spise og jeg finner ikke på noe som er like lettvindt som å smøre skiver eller servere ferdigkjøpt kake...
Hun baker ikke selv, det er utelukket - det orker hun ikke.
Hun "vet ikke" hva en helsekost er heller og å foreslå noe sånnt ville vært en belastning.
De er 70 og 64 år gamle og lever av typisk norsk mat og svigerfar er overhode ikke smidig i matveien. De er fx ikke vant til å spise en salat annet enn som tilbehør til middag el.l.
De bruker aldri kunstig søtning og har heller ikke sånnt i huset. Jeg har tatt med meg lightbrus når jeg har vært der, for hun blir fornermet om jeg ikke drikker brus, men bare vann (selv om jeg allerhelst vil ha nettopp vann )
I tillegg har de minstepensjon og har ganske dårlig råd.
Alt dette gjør at jeg føler meg kjempedum. Jeg vil ikke lage ekstra bry for svigermor, men jeg kan ikke la vær å spise det hun serverer, for da blir hun skikkelig lei seg
Jeg trenger hjelp til forslag til LETTVINDT, helst fiks ferdig mat, hun kan servere som jeg kan spise.
Og det må være noe som ligner mest mulig på "vanlig" mat, og ikke er middag - for det orker hun ikke servere nå etter hjerteinfarktet.
Jeg har vridd hjeren og kommer bare på dette:
*Pålegg i alle former av kjøtt fisk og egg er jo greitt - men hva skal jeg ha dem på når jeg ikke spiser hvete eller noen form for kjøpebrød og det er DYRT å maule pålegg!!!
*70% eller 85% sjokolade kan jeg spise litt av 
*Lightbrus/farris
*Kaffe med fløte
*Jordbær/andre bær med fløte så lenge hun ikke har sukker på dem (noe hun pleier)
*Pisket krem så lenge det ikke er sukker i... noe ALLE jo har.
*Salatbolle med kylling/skinke/reker og dressing til... så kan jo de andre ha brød ved siden fx?
Men ingenting av dette tilfredstiller hennes KRAV til å være en vellykket vertinne - og det er viktig for meg også at hun følr at hun er det.
Hva gjør jeg?
Noen som har geniale forslag til lavkarbomat som "alle" dagligvarer har som hun kan servere?

|