Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-11, 18:17   #23
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Må man være i ketose for å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Hei du. Med fare for å banne i kirken - må man være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Dette er en fysisk lov..

Personlig så ser jeg på det å kutte ned på karbohydratene som en naturlig del av det å kutte ned på kaloriene - fordi fett og proteiner er mye viktigere enn karbo.

Men uansett, for å gå ned i vekt så må man kutte i kaloriene. Hvorfor fungerer da lavkarbo så bra, selv om man ikke teller kalorier? Hovedsakelig fordi man "frivillig", eller på en mer naturlig måte om du vil - spiser mindre. Hvorfor er det akkurat sånn.. vel, man får jo i seg blandt annet mer proteiner, noe som er mettende. Fett er ganske mettende, men ikke så mettende som så mange lavkarbofrelste skal ha det til.

Ikke helt sant. Eller det er en sannhet med modifikasjoner, men at det må ett kaloriunderskudd til ala 1500 kcal pr dag er pølsevev. Termodynamikken er ganske enkelt, jada - det MÅ ENERGIUNDERSKUDD til for å gå ned i vekt. Det er IKKE det samme som kaloriunderskudd.

La meg prøve å forklare; Vi har to primærkilder til energi i kroppen vår. Den ene er karbohydrater og den andre er fett. Kroppen kan også bruke proteiner til energi, men den gjør helst ikke det og gjør den det så tærer den ofte på muskelmassen samt at vi ikke føler oss helt i slaget av det. Det kan også være poteinsielt dødelig.

Karbohydrater er karbohydrater. Rask energi som kroppen kan bruke med en gang. Den omsetter disse til energi i kroppen og lar oss bruke disse uten problemer. Blir de ikke brukt opp derimot så lagres de som energi på kroppen, også kjent som fett.

Fett er fett, men denne energien er ikke like rask. Den prosessen som krever å omskape fett til brukbar energi i kroppen vår er ganske krevende og kroppen bruker relativt mye energi på å skape den energien, ergo så brukes masse av energien i fettet opp lenge før vi får energi av den. Siden denne prosessen er så energikrevende i seg selv kan man (dokumentert) spise opp til syv ganger kaloriene med fett enn med karbohydrater og fremdeles ha ett energiunderskudd.

Mange på lavkarbodietter spiser mindre enn de tror, men mange spiser også masse mer. 3-4 tusen kalorier pr dag med masse fett skulle ifølge fysisk lov om energi ut og inn skape overvekt, men det gjør det ikke fordi fettet fungerer ganske annerledes i kroppen enn karbohydratene.

Så neste gang du skal forelese om dette temaet så vil jeg at du skal kalle det ENERGIUNDERSKUDD og ikke kaloriunderskudd

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat