Vis enkelt innlegg
Gammel 02-09-11, 22:27   #23
bikini2011
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2011
bikini2011 er på en erverdig vei

Sv: Mat og helse - skolefag

Kjenner veldig for å ha et ord med i debatten her. Jeg er lærer og skal undervise 7. trinn i mat og helse i år. Det er som andre har nevnt en fagplan som bestemmer hva barna skal lære, i dette faget som alle andre. (Se kompetansemål på http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...0&gmi=6350&v=5 )

Her står det at sunn mat skal ha mye fokus. Som lærer føler jeg meg i konflikt. Bøker egnet for faget forteller at karbohydrater er kroppens byggesteiner. Så lenge nasjonale retningslinjer for kosthold er som de er, så har jeg vel strengt tatt ikke lov til å undervise på annen måte. Jeg ser for meg foreldre som ringer skolen og spør hva som skjer når ungene kommer hjem og forteller de har lært å spise fett og droppe brød og poteter...

Likevel tenker jeg at jeg som lærer har en viktig oppgave å informere ungdommen. Jeg husker jo selv mye av det jeg lærte på skolen, og hadde nok mistet tillitt til læreren min om han drev med feillære.

Jeg tror nok jeg går for en del av det som står i bøkene, men holder fokus på at man skal droppe junkfood og sukker og heller spise mat laget fra bunnen med mye grønnsaker, kjøtt og fisk. En ting er i hvertfall sikkert, KUN halvfabrikata er ikke hva læreplanen støtter. Da har man som foreldre lov til å stille spørsmål til undervisningen. Spør skolen om årsplan med målformuleringer. (Det er elever/foreldre som er kunden, og har rett på riktig undervisning). Kapasitet på kjøkkenet, store klasser, økonomi og tidsbruk kan være årsaker for at matlagingstimene får et noe annerledes innhold enn man som forelder forventer (Vær glad elevene lærer å lage mat, det er visstnok ikke alle skoler som har råd til det). Dette kan være en grunn for at det blir gitt hjemmerbeid som gjærbakst, eller at skolen ser på et som elevers mulighet til å delta aktivt i matlaging i hjemmet. Og gjærbakst blir vel ennå sett på som noe som skjer i alle hjem. Hvem lager ikke boller liksom? Vel, vi skal ikke ta den diskusjonen nå, men jeg synes hvertfall ikke det er feil at de unge håpefulle lærer å lage boller. Skolen får ta sin del av opplæringsjobben, og så får foreldre fylle på med resten.

bikini2011 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat