|
Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken, her.
Jepp! Er i gang med mitt år nr 2 nå. Og siden jeg var så flink forrige år, så må jeg ta eksamen i exphil på nytt. Har vært på forelesning nå i dag og foreleseren er såååå treeeeeiig. Bruker et kvarter på å få i gang timen. ( Ikke på de store forelesningene som er på chateu neuf, men i seminargruppen).
Men er motivert for å få til dette her. MOTIVERT JA!
Og har bestemt meg for å droppe det ene faget jeg tenkte å ta dette semesteret. Det er et fag jeg absolutt ikke trenger å ta, men som jeg tenkte å ta for å fylle på med poeng i forhold til lånekassen (jeg var deprimert en periode, og endte med å ikke gjøre noe skole og ikke si ifra til lånekassen om at jeg droppa ut).
Så da har jeg plutselig 4 timer + reisevei og ventetid hver uke i bonus. Det blir hvertfall 6 timer totalt. DET kommer godt med! Nå ser timeplanen min mye mer overkommelig ut også.
Og dere... det er ikke jeg som lærer kinesisk her på huset. Det er de kinesiske naboene som lærer seg norsk! De har rett og slett reist fra kina (to stk som jeg deler kjøkken med, og to som bor i etasjen under) og kommer hit for å lære seg norsk. Jeg satt litt og hjalp de med uttale av ord og sånn.. Og jeg må jo spørre.. Hvorfor i alle dager lære seg norsk? - Rett og slett fordi at det er så få mennesker som snakker norsk så er det en etterspørsel av folk som kan norsk i kina... Så de blir rett og slett mer attraktive for en fremtidig arbeidsgiver.
Bra det ordner seg!
Hvis du spiser makrell, tunfisk og laks er det jo blitt en del hermetiske varianter som er ok å ta med seg som en lunsj kanskje...
Kanskje kineserne har noen tips også? Hehe! Artig opplegg. Hadde en nabo en gang som ringte på for å få hjelp med norsk-leksene sine (riktignok pakistansk, ikke fullt så eksotisk) - jeg oppdaget i alle fall at det ikke er så lett å forklare hvorfor vi velger de ordene vi gjør. Tror jeg nesten ble dårligere i norsk etterhvert som han ble bedre. 
|