Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-11, 22:01   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Usunn lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Skeptisk_, her.

Tusen takk for mange gode svar - er så lett å bli forvirret når det prates så mye om en sak!

Ser BenteR skriver om at dette gjelder "ekstrem lavkarbo", men hva er forskjellen mellom dette og "vanlig" lavkarbo? Beklager hvis jeg spør litt dumt nå, har akkurat begynt å lese med opp og det finnes MYE å sette seg inn i!

"Ekstrem" betyr her "veldig lite karbohydrater".
Lavkarbo regnes som 0-150 g karbohydrater om dagen. Den ekstreme delen er vel når man legger seg under 50g? Eller hva? Uansett - lavkarbo handler ikke om "how low can you go", men mer om å finne sin egen "sweet spot". Og den kan endre seg alt etter hva målet er. Om du skal ned kan det hende du må lavere enn om du ønsker vektvedlikehold, eller et kosthold som f.eks tillater tung trening.
Og så kommer det an på personlighet. Noen synes det er greit å "smelle igang skikkelig" på en streng "diett"... andre synes det er enklere å justere seg inn i lavkarbo. Personlig synes jeg det virker som at de siste som regel lettere klarer å finne en lavkarbo livsstil og unngår å se på det som en "diett", og dermed lykkes bedre - men det er bare en personlig mening.