Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-11, 21:53   #26
Lissi80
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 45
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Sønnen vår på snart 4 år biter.....

Takk for masse gode innspill!
For meg har det vært veldig godt å få luftet ut følelsene mine rundt dette her inne. Jeg og mannen har tatt en prat, jeg har handlet inn papp og imorgen ettermiddag blir det familieråd Eller "møte" som jeg har valgt å kalle det for de to minste guttene. Vi skal lage husregler sammen, sette opp hva som er akseptabel oppførsel og hva konsekvensene blir av å ikke følge reglene etter å ha fått advarsel. Vi tenkte å straffe barna med inndragelse av DS, låste sykler i garasjen, frakobling av Wii, sletting av spill på PC osv. MEN; det er ikke bare barna som skal ha regler å forholde seg til -vi voksne skal sette barna mer i fokus når de er våkne Det skal bli slutt på å sjekke mail, være på facebook, lese blogger, internett osv når barna er hjemme. Dette kan vi fint gjøre på dagtid når barna er på skole/i bhg eller om kvelden når de har lagt seg. TV titting skal det også bli mindre av.. En av oss skal en periode fremover nå alltid være med barna, eks lager jeg middag er far i stua med dem, evt leker med dem.. Driver han med noe så er jeg med barna -på den måten ser vi hvem som evt starter en krangel lettere og kan irettesette rett person. Frem til nå har vi vært veldig opptatt av vårt -jeg har vel innsett at jeg ikke er en super-woman som kan rekke over alt Trening (som jeg er veldig opptatt av) skal jeg fremdeles gjøre, men jeg kan fint få til å trene på kvelden etter at de har lagt seg når mannen er hjemme og evt tidligere (eks rett etter jobb) de dagene hvor jeg kan det. Jeg har innsett at det kanskje er en stor mulighet for at barna "kjeder" seg her hjemme fordi vi foreldre alltid er opptatt med vårt og ikke "ser" dem skikkelig!

Måten vi snakker til barna på skal også endre seg. Vi skal ta dem for oss rolig, prøve å forklare etter beste evne -ikke heve stemmen! Det å ta dem ut av situasjonen og inn på et annet rom har jeg sett andre gjøre, men har ikke vært flink til det selv, så det er også noe vi kan begynne med.

Vi har prøvd å praktisere dette idag selvom vi ikke har hatt familierådet enda. Og det har vært en mye roligere kveld her hjemme 4 åringen fikk en klikk da pappaen vasket hendene hans rett etter bhg (for han var jo tross alt tørst må vite), men da satt jeg meg rolig ned og forklarte han hvorfor vi valgte å vaske hendene hans før vi gav han drikke. Og han roet seg faktisk da. Han har utrolig nok også lekt bra sammen med broren sin ikveld, uten de helt store kranglingene. Hvem som skulle først i dusjen løste vi med loddtrekning. Storebror tapte og måtte dusje først (heldigvis), for jeg vil tro det hadde blitt mer rabalder om det var 4 åringen som tapte Men det veit jeg jo ikke før han evt taper den trekningen engang!

Jeg vet at det vil komme dager hvor utfordringen blir stor, men jeg tror om vi klarer å være konsekvente nok -at vi klarer det. Det hjelper iallefall ingen om vi foreldre klikker også, så vi har en jobb å gjøre vi med..

Igjen takk for gode inspill

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat