Tråd: Hypothyreose
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-11, 07:35   #3
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hypothyreose

Såkalt "hypothyreose type 2" (stoffskiftesymptomer ved "fine" prøver) er ikke noe å spøke med. Man blir like ødelagt av den som av den målbare.

Den gode nyheten er at du sannsynligvis har en kjertel som fungerer. Den dårlige nyheten er at du antakelig har en kropp som er utav balanse.

Har du fått sjekket
- crp
- ferritin/jern
- b12
- d-vitamin

Eventuelle andre ting? Stoffskiftet er ekstremt avhengig av en god bakteriekultur i mage/tarm - hele 20% av stoffskiftehormonene dannes (videreforedles til et brukbart molekyl) av bakterier i tarmen. Så det å kultivere de riktige mikroorganismene i mage/tarm er viktig.

Den gode nyheten er at et LCHF-kosthold med masse grønnsaker (og helst en god del rå) bidrar mye mer til dette enn et "godt norsk kosthold" (uttrykket innenfor gåseøynene skal leses med sterkt ironisk trykk.)

videre - er du kvinne og bruker østrogenholdig prevensjon så kan det bidra da det ekstra østrogenet i kroppen binder opp stoffskiftehormoner (ikke skyt meg om dette ikke er 100% skjematisk riktig - det var dette legen forklarte som årsak for at han helst ville at jeg skulle fortsette med min rent gestagen-baserte prevensjon i stedet for å prøve noe annet med østrogen inni).

Du finner mer om dette om du tar et engelsk søk på hypothyrodism type 2