|
Sv: Å handle på andres forventninger
Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.
Jeg får til steg 1 og 2, men ikke 3. Bør vel ta en lønnsomhetsanalyse for å se hva som holder meg tilbake, men jeg er ganske sikker på at det er redsel for å mislykkes.
Nå gjør jeg stort sett det jeg vil, og lar ikke andre tvinge meg. Har gått kurs, noe som var veldig verdifullt. Så en ting har jeg jo klart. Men å gjøre ting som gavner meg får jeg ikke til.
Man er sitt eget største hinder.
Man vil alltid kunne mislykkes i det man gjør uavhengig om man gjør det man selv vil eller det andre vil. Jeg mener derfor at utfallet (til hvilken grad man lykkes i det man skal gjøre) ikke er betinget av om man gjør noe en selv ønsker eller det noen andre forventer av deg. Dette forutsetter imidlertid at nervøsitet, usikkerhet osv. forbundet med å ta egne valg over andres ikke er forstyrrende i arbeidet.
Redselen for å skuffe andre og å mislykkes kan være til stor hinder til tider. Men om man aldri våger så vinner man heller ikke.
Slik jeg ser det er alternativet er mye verre: jeg ønsker ikke sitte på gamlehjem sent i livet og innse at jeg kunne oppnådd så mye mer enn jeg har gjort gjennom livet mitt hadde jeg bare våget å ta de valgene som var nødvendige. Jeg vil heller ta steget nå, feil og ta læring av det enn å leve mine siste år skuffet over meg selv.
|