|
Sv: Sønnen vår på snart 4 år biter.....
Egentlig høres det veldig ut som mye snuppa kan gjøre her også. Hun er jo den største her,men hun kan ofte bli sint fordi jeg tar fjokken først ut av dusjen/gir han tabletten først/tar på han skoene først, ja du vet alt det der. Og hun setter igang å hyle med EN gang det er noe, selvom vi rolig forklarer at "du trenger ikke hyle, bare si med rolig stemme hva det er". Noen ganger låser hun seg helt, og da er det eneste som hjelper å ta henne med inn på soverommet, sitte med henne på fanget og sitte sånn og prate beroligende/stryke på håret til hun er rolig.
Noen ganger er det vanskelig å unngå åkomme med trusler...jeg liker i grunn ikke å bruke trusler, for det er ofte man ikke klarer å følgedet opp(feks mannen sier hvis ikke du kan være rolig får du ikke ha med venner hjem!Lite sannsynlig at man følger opp det...) Men jegforsøker å unngå å bruke spørsmål, og å si vær så snill. Da kan hun jo velge, og sier hun nei så har jegtapt for lengst. Jeg bruker kommandoer,gjør ditt,gjørdatt. Når jeg er tålmodig og lar henne bruke den tiden hun trenger så blir det somoftest gjort. Noen ganger sier hun nei likevel. Da bare sier jeg "jeg hører du sier nei, men du skal gjøre det".
Regner med at jeg har det lettere iom at snuppa er jente...
Det med at han oppfører seg bedre hos andre tror jeg neppe har noe annet med dere foreldre å gjøre enn at han har så stor tillit til dere at han viser hvordan han virkelig har det når han er hjemme. Hvis han stort sett har det bra i barnehagen, kanskje han trenger å utagere litt når han kommer hjem? Og siden dere er det tryggeste han vet, tør han å ta det ut på dere også.
Jeg mener det er galt av Nanny å bruke time-out på så små barn (i barnehager har jeg hørt det vært brukt ned til 1,5års alder...) da det er en metode utviklet for ungdom med ekstreme atferdsvansker, som faktisk kan ha godt av å sitte for seg selv og tenke over sine egne handlinger. Små barn reflekterer ikke på samme måte, de trenger trøst og nærhet, og det å skulle være alene når man ikke har oppført seg bra og skal hanskes med store og vanskelige følelser helt alene, kan være skummelt..da tenker jeg på utvikling av følelsesliv fremover.
Du skriver at han er ond i slike situasjoner, men det er han jo egentlig ikke. Så små barn tenker ikke på det å gjøre andre vondt som noe positivt, handlingene deres gjenspeiler bare hvordan de har det inni seg..
Hva med Jesper Juul,har du forsøkt å lese noe der?
Er enig medKitt i at å søke hjelp jo før jo heller er lurt,kanskje det bare er en liten ting dere trenger hjelp med.
|