Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-11, 12:35   #1
Restart
Gjest

Depresjon og søtningsstoffer/magnesium?

Jeg skrev nettopp dette innlegget i journalen min, men tenkte jeg kunne legge det inn her også siden ikke alle får lest gjennom alles journaler..

"I går hadde jeg en ekkel opplevelse med et skikkelig tilbakefall av depresjon som jeg ikke har kjent i den grad på veldig lenge.

Jeg har kommet så mye lenger på så mange plan siden jeg hadde en vanskelig periode med det for noen år siden, men i går fikk jeg plutselig en skikkelig nedtur igjen, og det skremte meg veldig for å være ærlig.

Nå har jeg tenkt mye på dette med depresjon.
Det er nok mye som ligger bak det, og jeg er litt nysgjerrig på det med den mer kjemiske delen av det også..
Spesielt med tanke på hvilken innvirkning kosten har..

Jeg skal selvsagt ikke undervurdere det at jeg har gått gjennom noen
tøffe ting i livet mitt, og at arv også selvsagt er en viktig del, men hvis vi legger de tingene litt til siden nå har jeg fått en god del tanker rundt det at maten kan ha overraskende mye å si i tillegg.

Anti-depressive medisiner etc bygger jo på serotonin og nor-adrenalin, og det er jo påvist at mat også kan påvirke dette i større eller mindre grad.

Og det er jo kanskje et tankekors at jeg i tillegg til at jeg har presset meg for hardt fysisk med tanke på sykdommen jeg sliter med den siste tiden også for første gang på et par år spist endel søtningstoffer, og ligger veldig lavt på enkelte mineraler som magnesium når jeg leser av resultatene av maten jeg legger inn på diett.no...

Har fått endel legg kramper, og nå en stadig sterkere følelse av stress på et vis, og nå altså et skikkelig tilbakefall av depresjonen og problemer med å sovne i tillegg..

Dette er litt spennende med tanke på at jeg først nå har begynt å spise endel søtningsstoffer som jeg har holdt meg helt unna i flere år, for rent personlig er det ingen grunn til at jeg skulle få et sterkt tilbakefall av depresjonen nå bortsett fra at jeg har presset meg hakket for langt fysisk i tillegg, men det har jeg jo tross alt vært nødt til å gjøre i perioder tidligere også, uten å ha fått såpass sterke reaksjoner som jeg fikk i går...

Men er det noen som har vært borti noe lignende i forbindelse med søtningsstoffer og evnt magnesium, eller tror dere de tankene er litt feil vridning på det?"

Svar med sitat