|
Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
Fant denne: litt oppklarende... Hvis det medfører riktighet da...
Jeg er ikke av dem som sitter og finregner på karboinnhold, men jeg følger hovedprinsippene, og så lenge jeg er i ketose, får i meg vitaminer og grønnsaker og har resultater så er jeg fornøyd. Jeg tror jeg anslagsvis ligger på rundt 25 - 30 pr. dag. Men mange sliter med å komme i ketose, og disse må lengre ned i karboinntak, noen så lavt som 15.
Dette begrenser selvsagt hva man kan spise. Å kunne innta 30 karbo pr. dag gir et større matvarespekter enn om man bare skal ha 15, og ønsker man da å finne ut hva man kan spise, så må man regne ut fra næringsinnholdet som står på pakka.
Hvis det står: Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 213kcal, Protein 5,6 g, Karbohydrat 77 g (hvorav sukkerarter 0 g og sukkeralkoholer 77 g), Fett 0,3 g.
så kan dette synes høyt og mange vil tenke i starten at dette kan man ikke spise, men det er feil. Du kan trekke frasukkeralkoholer og kostfiber fra den totale mengden karbohydrater, slik at den totale mengde karbohydrater i dette tilfellet bli lik 0.
Kostfiber
Når det gjelder kostfiber så er det ikke alltid dette står oppgitt. Gjør det ikke det kan grunnen være at de allerede er trukket fra, men du skal også være obs på europeiske produkter - der står kostfiber ofte oppgitt, men er likevel allerede trukket i fra det totale karboinnholdet. Du kan altså ikke trekke fra fiber på europeiske næringsinnhold selv om det står oppgitt på pakken da dette allerede er gjort (EU-standard)
Dette er kilde til forvirring. Jeg trodde jeg kunne spise knekkebrødet Fiberrik Solsikke da dette sto på pakken:
Næringsinnhold pr. 100g
Energi 1450kj/240kcal
Protein 16 g
Karbohydrater 37g
-hvorav sukker 5 g
Fett 14 g hvorav:
-mettede fettsyre 2g
-enumettede fettsyrer 3g
-flerumettede fettsyrer 9g
Natrium <0,5g
kostfiber 26g
Jeg tenkte at hvis jeg trakk kostfiber fra det totale karboinnholdet så ville jeg stå igjen med 11 pr. 100 gram som er akseptabelt på lavkarbo. Dette er imidlertid ikke tilfelle da kostfiber allerede er trukket i fra - det riktige tallet karbo er 37. Hadde dette produktet vært amerikansk hadde tallet vært 11. Dette skjønte jeg ikke da jeg var ute av ketose i dag tidlig, så jeg måtte søke på internett etter forklaringer.
Spiser du Atkins bar eller annet amerikansk kan du trekke fra kostfiber.
Kuntig søtning
For å si litt om kunstig søtning. Prinsippet er at sukkeralkohol kan trekkes i fra karbohydratinnholdet i en vare da sukkeralkoholer ikke regnes som karber. En Atkins bar inneholder for eksempel 30 karber, men 28 av de er sukkeralkoholer, slik at det totale antallet blir 2. Men all kunstig søtning er ikke sukkeralkohol og alle sukkeralkoholer virker ikke på samme måte.
Sukkeralkoholer (må ikke forveksles med sukkerarter som er sukker) er en gruppe av kunstige søtningsmidler som i liten grad nedrytes til sukker i fordøyelsessystemet. Søtningsstoffet Maltitol er et eksempel på et sukkeralkohol du kan spise, det samme Fribol (store IFA, kun 0,6 karber pr pose), mens Sorbitol skal man forsøke å holde seg unna da de omdannes til glukose i kroppen. Hvorvidt Xylitol har den samme effekten strides de lærde, men du kan prøve deg frem.
Aspartam er omstridt og mange forskere mener det har helseskadelige og negative bivirkninger, Sukrin og Splenda derimot brukes mye fordi de ikke påvirker blodsukkeret og er ansett som bra. Til opplysning kan det sies at de begge er fine å bruke til baking - Splenda er som et fint “mel”, mens Sukrin er krystaller som kan brukes når man skal lage syltetøy for eksempel.
Sjokoladen Anton Berg (sukkerfri) som jeg er så glad i inneholder bare 3 karber pr. pakke fordi søtningsstoffet er Maltitol, altså et sukkeralkohol som kan trekkes fra. Vær obs på at mange sukkeralkoholer som for eksempel Maltitol har lakserende effekt og det er veldig vanlig å få luft i magen
|