Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-11, 16:39   #20
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og at fm er en sekke- betegnelse er noe enkelte syns å ynde å si. Det er faktisk flere diagnose- kriterier, så man kan ikke få diagnosen sånn bare fordi man ikke finner noe annet, liksom! så fikk jeg sagt det også!

Dette her gjelder forsåvidt ME også - jeg tror det er mye mer klarhet i det nå enn for 10-15 år siden, i alle fall slik jeg har opplevd det i helsevesenet. Mange fastleger er ikke spesielt oppdatert på disse sykdommene, og er nok skyldig i å ha tatt det de ikke skjønte eller fant noe tydelig svar på, og kalt det det ene eller det andre. Det er fortsatt en utbredt oppfatning at ME også er en "utelukkelsesdiagnose" - men det er jo bare halve sannheten, man skal utelukke andre mulige diagnoser etter beste evne, men samtidig skal det jo foreligge et ganske spesifikt symptombilde.

(Dette fikk jeg en ny leksjon i forleden dag hos indremedisiner - jeg fortalte at jeg nå er under utredning for MS, og så sa jeg noe sånt som at "så da er det kanskje det som er galt..." - men da fikk jeg kontant svar om at i så fall så har jeg begge diagnosene, ifølge hva han hadde av informasjon om skrotten min. Så jeg konkluderer at ME ikke egentlig er en så vag diagnose som mange tror, selv om den er litt vanskelig å skjønne seg på...)

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat