Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-05, 22:43   #4
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Epleostekake med Cottage Cheese

Opprinnelig lagt inn av tuttamost

Hei Ziggy

Når du skriver du bytter ut hvetemelet med glutenmel, og skriver 1-2 ts, mener du da ss, eller skal det være så lite?
Kjedelig hvis jeg lager m ts, og det bare blir suppe. Kjenner meg såpass at da blir det bare den ene gangen det blir eplekake i heimen

Gluten er proteinet i melet som gjør at deigen hever seg og bindes sammen. Når det bare er snakk om 2 ss med mel, så tror jeg det skal være nok med f.eks 2 ts med glutenmel.

Men, du kan gjerne bruke 1-2 ss (3-6 ts) glutenmel først for å være på den sikre siden, det gir mellom ca 2,5 til 5,0 gr karbo, noe som er langt mindre enn vanlig hvetemel ville ha gitt.

Deretter kan du senke mengden med glutenmel ned mot det jeg mener skal være nok, ca 2 ts gluten.

Da er du sånn rimelig sikker på at du ikke lager den bare en gang, ihvertfall....

Husk nå på at sukkeret dog må byttes ut med f.eks Natreen eller lignende som AnnaV påpeker i ingressen.... men det skal ikke ha noe å si for oppskriften.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat