|
Sv: Fett - for mye? For lite?
Takk for mange tilbakemeldinger!
Min lavkarbo retning er vel mer i tråd med Hexeberg, har beveget meg mot det fra South Beach. Nå forsøker jeg å ha % fordelingen på fett proteiner og karbo på ca: 70 - 20 - 5. Jeg har ikke noen ambisjon om å gå i ketose, ser ikke at jeg bør/må det for å gå ned de kiloene jeg vil.
Jeg har også fått med meg at jo mere fett jo mindre karbo kan man spise. Men jeg vil altså gjerne spise mat - og ordentlige måltider, men føler at jeg da lett ender med en fordeling som gir litt for lite fett, og litt for mye karbo. Det er liksom ikke det samme å spise et par skjeer olje- lite måltidskos da, liksom....
Men - hadde en interessant observarsjon på meg selv i dag. Dro rett på trening fra jobb, uten å spise mer etter lunsj (luns var 2 kjøttkaker lagd på kjøttdeig + en god porsjon coleslaw). Jeg hadde INGEN problemer med å trene. Kjente at jeg var sulten på slutten, men jeg var ikke i nærheten av den totale tomhetsfølelsen, på grensen til skjelving som jeg har vært i tider med mer "vanlig" kosthold. Og det var i grunn en veldig positiv opplevelse!
Jeg lager omtrent all mat fra grunnen, det har jeg gjort lenge, siden jeg syns halvfabrikata/ferdigmat ikke smaker noe særlig (og da mener jeg ikke vondt, men rett og slett ingenting). Jeg skal fortsette med det - men får se litt mer i kokebøker, det dumme med Hexeberg sin er at hun ikke har satt opp fordelingen fett-protein-karbo ved oppskriftene sine.
hvis det er flere som har tanker rundt dette så setter jeg pris på mer info - alt kan jo brukes!
|